onsdag 28 mars 2012

Mat: Fräsch, nyttig & god middag på 10 minuter!

För ett tag sedan lovade jag att skriva mer om kost och träning. Eftersom jag varken har tränat eller ätit som jag brukar den senaste månaden har det aldrig blivit av, men idag har jag gjort både och!
Idag vaknade jag utan någon som helst känning i halsen och var inte sen att sticka till gymmet så fort jag kom hem från jobbet. Efter en lätt uppvärmningslöpning på 15 minuter där de första 10 gick i promenad/jogg-tempo körde jag på i 3:15-3:30 tempo sista 5. Det var så skönt att få upp flås igen!

Det blev ett lätt pass, lite för att inte rivstarta efter sjukdomsperioden men kanske mest för att jag blev helt slut av ingenting. Det var otroligt irriterande att inte kunna ta vikterna jag brukar kunna ta med lätthet, samtidigt som det var lite intressant. Träning är verkligen en färskvara.
Efter lite över en halvtimmes skrotlyft körde jag olympisk rörlighet i 20 minuter.

Efter att ha joggat hem från gymmet och tagit en snabbdusch firade jag det första träningspasset på över 3 veckor med den första ölen (eller alkoholhaltiga dryck överhuvudtaget) på över 10 månader :-)



Sen till det essentiella! Middag!
Jag var helt vansinnigt trött efter träningen. Man skulle kunna tro att jag hade kört den värsta av de värsta intervaller, för jag orkade ingenting! Till den här typen av lägen - när man vill ha mat fort för att fort kunna fortsätta dö i soffan - har jag en kanonrätt, som dessutom är nyttig och snabblagad.

Pasta med avokado- & lime-kräm . 

Du behöver:
- 1 avokado (köp en mjuk avokado, den här rätten blir rent ut sagt äcklig om ni använder en hård)
- 1 lime
- Grekisk eller turkisk yoghurt (let's face it - det är ju ungefär samma sak..)
- Tagliatelle-pasta.



  • Börja med att ta ut innanmätet ur avokadon och hacka det i små bitar / mosa. Lägg i en bunke.


  • Pressa i saften från en halv lime i bunken med avokadon. Mosa avokadon och limesaften till en gegga. Tips för att få ut så mycket saft som möjligt från limen är att innan man skär i den "rulla" den under handflatan mot en hård yta samtidigt som man trycker hårt.

  • Tillsätt 1,5 dl grekisk/turkisk yoghurt. Rör om. Och voila! Klart! Till det här kokar man valfri mängd Tagliatelle.

den färdiga krämen får blir ljusgrön, även om den ser vit ut på bilderna.

den andra halva lime som blir över brukar jag ha i isvatten :-)

Det här är en portion som räcker till mig. Skall man vara två skall man ta 2-3 avokado, en hel lime & 2,5dl yoghurt. Det enda kluriga med det här är att få till en fin balans och inte använda för mycket lime, då är det lätt att avokado och yoghurtens naturliga smak försvinner och allt bara smakar lime.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.