onsdag 4 april 2012

Terränglöpningspremiär & flytt .

Igår mjukstartade jag löpträningen efter det långa uppehållet, både från träningen generellt sett och speciellt från löpningen. Det blev en tuff runda sett till kuperingen, där jag sprang mycket obanat, och en del på små stigar i skogen. Första 10 minutrarna gick det tufft och jag hade fullt sjå med att få pulsen under 200... Under en tv-sändning av världscupen i vintras sa Blomqvist att ett tecken på att man varit sjuk och borta från träning är att man har svårt att komma upp i puls, men för mig är det precis jättemycket tvärtom. Det tar några pass efter ett uppehåll innan min puls skall komma tillbaka till vad den brukar vara.

Efter 10 minuter låg jag på 160-170 och efter första halvtimmen kunde jag hålla A1-puls. Man kan säga att jag gick från fet och otränad till lite mer av mitt gamla jag på en halvtimme. Efter den där första återställningshalvtimmen köde jag lite fartlek. Drog på i intervall-tempo ibland och körde backgång med så långa steg jag bara kunde i de värsta uppförsbackarna. Det var fantastiskt skönt att äntligen få komma ut och springa i skogen igen, och jag ser vansinnigt mycket fram emot all löpning i sommar! Både Salomon trail tour, höghöjdslöpningen i Norge och alla pass i de småländska skogarna.

jag har köpt en ny app.

Igår premiärtestade vi vår förlovningspresent från Karin & Robert :-)

Efter diverse turer med min granne har jag också bestämt mig för att flytta.
Han har varit mer eller mindre påträngande sen jag flyttade in för lite mer än ett år sedan. Hans fru har varit dålig länge och så fort hon åker till sjukhuset blir han full och håller mig vaken hela nätterna genom att slå på sin keyboard (han bor ovanför mig), slå på min ytterdörr med skyfflar, sitta utanför dörren som går från min lägenhet ner till källaren och skrika/sjunga osv. Droppen blev när han bosatte sig utanför min ytterdörr en hel natt veckan efter Vasaloppet och höll mig vaken hela natten, samtidigt som han hotade att släppa ut gas och spränga huset där vi bor...
Så igår var jag och Tomas och tittade på en ny lägenhet som vi har stora planer för. Den är lite mindre än de 120kvm jag har nu, men har en fin altan och ett inglasat uterum. Har på känn att vi kommer stormtrivas där! I förådshuset på parkeringen hittade vi dessutom gamla stavar och rullskidor, ett säkert tecken!


I eftermiddag åker jag till Borås och träffar Erik Wickström. Och ikväll tar jag och Tomas båten från Karlskrona till Gdynia för att fira påsken i Gdansk :-) Jag tar med mig både löparskor & gymhandskar och hoppas hinna med lite strandlöpning & styrketräning mellan alla påskägg.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag hamnade här när jag sökte på 'Halvvasan' när det begav sig, så jag tittar in då och då :-).
    Jag skulle bara vilja tipsa om att trappa upp träningen efter sjukdomsperioden lite lugnare. Jag kunde inte heller träna på en hel månad pga en låång förkylning och googlade en massa angående förkylning och träning. Doktorer rekommendrar att man stegvis trappar upp träningsgraden lika länge som man har varit sjuk. Med tanke på att du har åkt på både det ena och det andra och gått på medicin skulle jag som sagt ta det lite lugnare i början och köra mer lågintensiv träning utan intervaller och backträning, det är så lätt att man trillar dit igen :-/. Lycka till med allt!

    /Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra!
      Tusen tack för tips! Jag gör precis som du säger, tar det barnsligt lugnt både sett till fart och distans. Kör få, kortare och lugna pass nu fram till Maj :-)

      Radera
  2. Härligt att vara igång igen!!! Hur lång blev det? Hur länge?

    Ha en skön påsk!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte helt säker på hur långt det blev, glömde sätta igång pulsklockan :-) Fick 11 kilometer reggade men blev väl runt 15. Tar det väldigt lugnt med både fart och distans nu så gick inte alls fort :-)

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.