lördag 14 april 2012

Träning: Rullskidor .

Efter några riktigt lugna veckor känns det fint att så smått börja komma igång med träningen igen. Igår fortsatte jag mitt projekt med att bygga upp kroppen och tog en sväng till gymmet för överkroppsträning och att maxa ut benen. Slutade med att allt var så kul att det blev ett "fokus på allt"-pass som såklart också resulterade i träningsvärk överallt idag :-)

Idag stod rullskidor på schemat!
Det blev ett kort och lugnt A1-pass där jag snittade på 134 i puls. Jag kände mig riktigt stark trots att jag är kraftigt försvagad i sisådär alla muskler i hela kroppen, och blev glad över att äntligen ligga normalt i puls igen. Jag försökte plåga överkroppen ännu lite mer med förhoppning om att få ännu lite mer träningsvärk i morgon och försökte staka i så många stigningar som möjligt. På slutet kändes armbågarna lite irriterade men tror kanske det beror på ovana. I morgon skall överkroppen få vila och istället blir det premiär på landsvägscykel för 2012!

Dagens rullskidpass:
Typ av pass: A1 med enstaka impulsintervaller
Distans: 30,20 km
Tid: 1:53:40
Snitthastighet: 15,94km/h
Maxhastighet: 22,39km/h
Snittpuls: 134
Maxpuls: 179 (detta under impulserna)
Rullskidor: Atlas XCS Fibrecap Soft med 2or (hjul)

8 kommentarer:

  1. Härligt att du är igång igen! Jag dyker in här för inspiration emellanåt när jag nu försöker komma igång med rullskidåkning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Kul att det kan inspirera =) Skall försöka bli bättre på att skriva mer specifikt om min träning. Om det är något mer du skulle vilja att jag skrev om får du jättegärna tipsa =)

      Radera
    2. Ja, inspirerar gör du verkligen! Det skulle vara himla intressant att höra lite om hur en typisk träningsvecka eller -period ser ut för dig nu under barmarksäsongen. Typ lite hur många pass/timmar du kör, hur stor del som är A1,A2,A3, styrka och så. Kanske tips på bra intervallpass. Lite sånt där som man kan ha nytta av när man håller på att trappa upp träningsmängd och är hyfsat ny på polariserad träning. Ja, det var ett helt egoistiskt önskemål, men ändå. :)

      Radera
    3. Hej igen malin. Blev jätteglad av din kommentar =)
      jag har faktiskt planer på att skriva mycket mer precist om träningen framöver, men eftersom jag inte tränat som normalt den senaste månaden har jag inte sett någon poäng i att dra igång det redan. Men från och med slutet på denna eller nästa vecka skall det komma upp mer exakt info om både enskillda pass och låg/mellan/hög-mängdsveckor =) Jätteroligt att du kom med tips på vad du vill läsa om, om du skulle ha fler önskemål eller frågor är det bara att höra av sig!

      Radera
  2. Vad duktig du är . Jag får börja röra på mitt fläsk lite mer inför sommaren nu ;)

    SvaraRadera
  3. svar: Skulle vara kul att få fotografera er ! :)

    SvaraRadera
  4. Det var jag som skrev "anonym".. blir något lustigt när jag skriver från telefonen ;)
    Emilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du skrev Emilia! Har letat efter din blogg ett tag, adressen försvann från min historik & sen har jag inte lyckats hitta tillbaka =)

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.