onsdag 2 maj 2012

Flyttkartonger & långpass på landsvägscykeln .

Även om det var tänkt att träningen skulle vara igång på allvar nu så har den fått stå tillbaka lite på sistonde. Flyttkartonger och bärande av möbler har fått gå före =) Om "Flyttning" hade funnits på FunBeat hade jag nog varit uppe i en 15 timmar bara de senaste 3 dagarna..
Men i förrgår blev det i alla fall en effektiv timme på Friskis i Vetlanda där jag först sprang 20 minuter i 4:17-4:50 tempo som uppvärmning och sen körde 40 minuter överkroppsstyrka med fokus på axlar och rygg. Avslutade med 150 situps med olika övningar på medicinboll.

Hittade  också en ny maskin som var helt fantastisk för tricepsen, och väldigt skonsam. Som tricepsdrag fast tvärtom och därigenom mycket skonsammare mot armbågarna! =) Eftersom man i maskinen fixerar arbågarna mot en kudde och pressar ner istället för dra upp så minskar risken för att man gör fel/lyfter snett och därigenom får ont i armbågarna, som ofta är fallet vid tricepsdrag.

Här är en film som visar hur maskinen fungerar.


Igår när skulle jag åka hem till Anderstorp från Vetlanda och det visade sig finnas lite för få platser i bilen. 1a Maj gjorde att tågtiderna som vanligtvis brukar ligga på 2,5 timme istället låg runt 4,5 timme. Solen sken, det var 20 grader ute och efter en snabb huvudräkning stod det klart att jag borde kunna komma hem fortare om jag cyklade än om jag tog tåget. Och valet mellan att sitta 4,5 timme på tåg eller på en cykel var ganska lätt =) Således spenderade jag snudd på 4,5 timmar igår på min fina, vita landsvägscykel. Under de här timmarna uppenbarade sig flera saker som jag aldrig tänk över när man åker bil. Bland annat har jag alltid sett sträckan Vetlanda - Värnamo - Anderstorp som en flack sträcka utan varken uppförs-eller nerförsbackar. Där hade jag fel..

Efter 72km hoppade kedjan och mitt i haveriet passade jag på att äta en macka innan jag cyklade vidare. Då och då passade jag på att dra upp cykelbyxorna för att se om solen tog något men kunde inte se något skiljemärke och tänkte "Ja, ja, det är väl för tidigt på året än så länge för att bli brun". Där hade jag också fel..
Efter en snabb dusch stod det klart att bonnabrännan (med betoning på brännan) fanns på både armar och ben och med tanke på att det bara kommer bli varmare är det säkert här för att stanna. Jag kom hem lagom till att se de sista 5 heaten på speedwaytmatchen mellan Piraterna och Dackarna och åt till det en god middag med massa sallad, kyckling, potatis, sås och honungsmelon till efterrätt =)

Matpaus utanför Värnamo



Nu börjar halvåret där man går runt med konstans bonnabränna.

3 kommentarer:

  1. Så underbart att läsa om ett cykelpass av en skidåkare. NU känner jag igen mig i både känsla och termer!! :-) Det var en ordentlig bränna, hoppas den inte gör för ont.

    SvaraRadera
  2. Ajajaj, cykelbränna. Jag brukar ha två vita fält över knäna också (knäskydd)... men bagels är GOTT!!
    Pussåkram

    SvaraRadera
  3. Du är ju för bra du! Men jag måste erkänna att jag skrattade lite åt det först. "äh tåget tar lång tid, jag cyklar istället"!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.