lördag 13 oktober 2012

E-FIT med AOK

Igår hade vi ett riktigt tufft pass på klubbträningen som jag skulle vilja tipsa om.
E-Fit, eller E-Fitness heter det, och är gymnastikförbundets svar på Crossfit.
Jag är inte sådär jättehigh på Crossfit och det finns säkert små skillnader mellan Crossfit och E-fitness men av vad jag kan läsa mig till om Crossfit verkar det ändå vara typ samma sak, med den skillnaden att man inte använder lika tunga vikter när man kör Efit. Men Crossfit är skyddat och för att få kalla det för Crossfit måste man gå kurser i USA med ganska fläskiga priser. Överallt står att Crossfit är ett kontidionsprogram där man blandar gymnastiska lyft, styrketräning och kondition. Och det var precis det vi gjorde igår när vi körde E-Fitness.

Det bästa med E-FIT för mig var att vi körde helt utan vikter, bara med den egna kroppsvikten. I Crossfit har jag förstått att man kör mycket olympiska lyft med mycket vikt vilket inte känns riktigt rimligt. Ju tröttare du blir desto större är risken att du lyfter fel och skadar dig. Det problemet slipper man helt med E-FIT, i alla fall med den "vikt-fria" verisonen vi körde ikväll.

Passet inleddes med en uppvärmning där vi körde tre repetitioner med följade uppsättning:
* 2 min hopprep
*10 situps
*10 armhävingar

Totalt sett tog det runt 10 minuter, varav 6 minuter var hopprep och resterande 4 min 30 armhävningar och 30 situps.

Passet fortsatte sedan med att Stina gick igenom tekniken i djupa squats, och därefter gick igenom tekniken i overhead squats, som blir lite tyngre. Enda skillnaden med overhead squats och vanliga squats är att du håller en stång över huvudet. Vi hade träpinnar istället för skivstång.


Overhead squats, bild från google.
Vi gick ihop 5 och 5 och skulle tillsammans göra 300squats, hur vi fördelade dem på medlemarna i gruppen var upp till oss själva. Vi som inte gjorde squats satt i Jägarvila mot en vägg, något som enligt mig var 100 gånger jobbigare än squatsen i sig.

Efter det körde vi nästa minipass, som gick ut på att vi gjorde 50 repetitioner av en styrkeövning, sprang bort till väggen mitt emot oss i idrottshallen och tillbaka igen och gjorde 50 repetitioner av nästa styrkeövning.
Styrkeövningarna var:
* 50 situps
*50 overhead squats
*50 dips
*50 utfallshopp (som utfallssteg men du hoppar när du byter ben)
*50 armhävningar

Under det näst sista minipasset startade vid en kortsida av salen, gick björngång över till andra kortsidan, gjorde 10burpees med upphopp på plint, gick kräftgång tillbaka till den andra kortsidan och sedan körde 3 "wallwalks". Detta skulle man göra så många gånger man kunde under 10 minuter. I början av den här videon ser ni hur WallWalks ser ut. 





Avslutningsvis körde vi tabataintervaller (som betyder 20 sekunder aktiv, 10 seunder vila x8. Totalt tar det 4 min om man gör ett set) med diagonala rygglyft.


Det här var ett riktigt roligt pass som jag gärna skulle köra fler gånger. Jag älskar det här att gå på tuffa pass där man slipper fundera själv utan bara kan vara hjärndöd apa och göra det man blir tillsagd. Härligt i en träninsgtillvaro där man annars måste komma på allt själv.
Sen kan jag inte säga att jag klarade av allt så bra som jag hade velat. Jag kunde genomföra alla moment, men det var på håret ibland och krävde att jag pressade migsjälv sjukt hårt. Jag hade missförstått och trodde vi skulle köra olympisk rörlighet med lite sprinter, och hade därför kört maxstyrka på varenda överkroppsmuskel tidigare den morgonen. Som ni säkert ser ovan, speciellt på de två mellersta minipassen, så var överkroppen relativt jätteaktiv och jag kände hur jag fick mjölksyra hur fort som helst. Ingen bra planering alls, men såhär dagen efter känns det ändå okej =)

1 kommentar:

  1. Lite sent, men kul att du gillade det! Jag lär nog köra några gånger på fredagarna i höst också!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.