fredag 12 oktober 2012

Team XCS Power tar sabbatsår & Pölder Sport blir min absoluta huvudsponsor .

Förra våren startade jag och Pontus med tillhörande pappor som känt Team XCS Power, framförallt för att bygga upp en bas med sponsorer och vi såg fördelen i att kunna samåka till tävlingar, läger och andra skidevenemang. Nu är det tyvärr så att Pontus sedan en längre tid har haft enorma problem med sin armbåge som inte vill ge med sig. Om jag har haft irritationer i armbågen någon gång brukar det hjälpa med ett par dagars rullskidvila samt massage med vår ultraljudsmaskin som ökar blodtillförslen och tar bort slaggprodukter. Och om jag haft känning av rullskidor har jag aldrig haft ont när jag har varit på snö.
För Pontus är det tyvärr mycket värre än så. Trots långvarig rullskidvila går det inte över. Inte heller med hjälp av behandling. Och det gör även ont när han åker på snö.  Han har kört löptävlingar i stort sett varje helg under hela sommaren och hösten, men alltså inte kunnat köra någon vidare rullskidmängd. Pontus har därför bestämt sig att ta ett sabbatsår från skidtävlingar. Han kommer försöka träna på snö men kommer som jag har förstått det inte att tävla aktivt. Han har däremot löptränat aktivt och inte tappat något i form, men detta innebär att även vårt team tar en paus, eftersom man inte direkt kan kalla mig som ensam åkare för något team.

De senaste dagarna har vi haft riktigt fint väder här hemma. Friskt och några minusgrader på morgonen, och bara några få plus på dagen. Det har bjudit in till en massa utomhusträning! Distanspass, tuffare stakpass och löppass har avlöst varandra. I måndags kväll körde jag ett riktigt effektivt pass ute i skogen. Först 45 minuters lugn stavlöpning, sedan en period med lite tuffare löpning och som avslutning lite intervaller, både långa och sprint. Avslutningsvis hittade jag en brant uppförsbacke och körde utfall så långt det var brant, sprang ner igen och körde utfall upp för backen igen. Sammanlagt fick jag ihop strax över 200 utfall. Det tar en jäkla tid för mig att bli riktigt trött av att bara göra utfall med egen kroppsvikt om det är på plan mark, men det går fortare om det är i motbacke :-)




Igår avgick vår teambil tidigt från Anderstorp och parkerades framför Pölder Sport i Nässjö en timme innan butiken öppnade. Mamma var för första gången med på ett av våra sponsormöten och när hon gick igenom det bakre rummet där de preparerar skidor sa hon "Här ser det ut som det gör i vår källare under hela vintern" när hon såg allt vax på golvet :-)

Vi har sedan tidigt i höstas haft en öppen dialog med Pölder om hur vi skall utveckla vårt sammarbete under de kommande åren, och igår stod det klart att de kommer bli min huvudsponsor. De kommer hjälpa mig med precis allt ni kan få in under kategorin längdskidåkning :-) Utrustning, preparering, material, osv. Det här innebär såklart en enorm förändring för mig, huvudsakligen underlättar det såklart ekonomiskt. Förra säsongen gick över 80% av våra sponsorintäkter till utrustning. Nu kommer jag kunna fokusera mer på läger- och tävlingsverksamhet. Det här betyder såklart också att det blir lättare ekonomiskt sett att åka Ski Classics, eftersom det nu finns en helt annan ekonomi att tala om.
Kort sagt betyder det att Pölder går in som huvudsponsor på utrustning och material allting för den här satsningen just nu, och jag hoppas att vårt sammarbete är något som kommer fortgå under en lång period. De är vansinnigt duktiga och jag skulle ha mycket svårt att se migsjälv handla eller använda mig av en annan butik när det kommer till min längdåkningssatsning :-)




Som alltid när man är på Pölder så kommer man hem med grejjer. Igår blev det ett 10-pack sockar, perfekta att ha till vardags eller på gymmet, och Kari Traa underställ. Jag körde Vasaloppet förra året i deras kortare byxmodell och köpte nu ett helt ställ. Det är enormt skönt att ha på sig med fantastisk passform, och sen finns det ingen "hård kant" mot magen i deras underställsbyxor, vilket gör att det inte finns något som trycker mot buken när man åker, vilket jag tycker är irriterande med vissa andra modeller.


Det blev underställspremiär redan 1 timme efter att vi kommit hem från Nässjö :-)

I morse körde jag ett intensivt armpass på gymmet där det blev mycket axlar, triceps och rygg. I eftermiddag har AOK klubbpass i sporthallen, något som brukar vara tuffa historier som ofta involverar maxpuls :-)

2 kommentarer:

  1. Blir så himla glad för din skull Majken! Du ska se att det är nu allt ditt slit lönar sig och det tar fart ordentligt. Vilka fantastiska nyheter, och så himla välförtjänt. Grattis och lycka till, eller vad man nu säger. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Malin! Det känns helt fantastiskt bra att de ville satsa på mig :-D

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.