torsdag 13 december 2012

Julstök, tejp och längdskidåkning .

Lika segt som det var att vakna varje morgon och träna i November, lika lätt går det att ta sig ur sängen nu i December. Till skillnad från för ett år sedan när jag plaskade omkring i slask och blev genomblöt och kall på fötterna efter några få minuter har vi nu ett tjock täcke med snö och 8 stadiga minusgrader varje dag. Alla de där skidåkarna som under hatpass skriver "har inga" kan aldrig ha åkt långpass på rullskidor i December med 5cm slask under sig.

Just nu står det på Funbeat att jag har tränat 2545 minuter de senaste 30 dagarna, vilket är runt 42 timmar. Får ändå säga att jag är ganska nöjd med den siffran, med tanke på att det är först de senaste 10 dagarna jag har kunnat träna den mängd jag vill, och den idrott jag vill - längdskidåkning.

Det var jäkligt tufft att träna sig genom November när löpning och rullskidor inte var aktuellt längre. Jag vet inte om det är den ökade blodmängden i kroppen (ca 2 liter mer än vad jag har som icke-gravid) men jag reagerar på värme och kyla på ett helt annat sätt än tidigare. Kan hantera kyla bättre men värme sämre. Och eftersom gymmet här i Anderstorp har en temeratur på sisådär 189,5 grader så har jag känt en enorm motvilja för att träna där när det kommer till crosstraining och cykling. Ibland när jag påbörjat konditionspass där har jag pga värmen mått illa och gått hem. Styrketräning går an, men konditionsträning under längre tid än 20 minuter funkar inte alls.

Därför var det en sånn befrielse när vi fick spår i mitten på förra veckan!
De senaste 5 dagarna har det blivit nästan 10 timmars skidåkning, och utöver det lite styrketräning, cykling och SkiErg =)

Soluppgång under morgonpasset.



Igår kändes det bättre än vanligt och jag försökte under morgonpasset att trycka på lite extra. 45 minuter i A1-zon, sedan 35 minuter där jag hela tiden varvade A2 och A3. På kvällen blev det ett lite längre A1-pass och idag på morgonen vaknade jag (äntligen!) strax innan halv sex och flög upp för att snabbt äta frukost och göra mig i ordning för ett riktigt långpass innan jobbet. Det var längesen jag vaknade innan klockan ringer vid 6.

Klockan sju, en halvtimme tidigare än vanligt, var jag framme vid spåren och började åka. Kom ungefär 150 meter innan det började hugga och jag började tänka "Snälla, inte tejp, snälla bara det inte är tejp".
Men jodå, nog var det tejp alltid. Efter att ha skrapat bort tejpen fortsatte jag åka. Kom ytterligare 200 meter innan det började hugga igen. Mer tejp. Mer skrapande.
Efter att ha stannat sammanlagt 5 gånger på 1KM gav jag upp, stannade pulsklockan och la 30 minuter på att totalrensa spåren från tejprester.
Snälla ni som lägger tejp, gör det ordentligt. Det är otroligt irriterande när man åker och det hela tiden fastnar bitar av tejp under ens skidor. Hela poängen med tejp är ju dessutom att de som inte tycker om eller har något intresse av vallning skall ha ett alternativ som funkar att träna en 25-30 mil på. Men om du lägger tejpen dåligt eller på fel sätt och den skrapas av måste du skrapa bort den och lägga en helt ny. Alltså tjänar alla på att människor som tycker om tejp lär sig lägga på den på rätt sätt.

mindre kul när det här händer 5 gånger på 5 minuter.


Den mesta skidåkningen just nu sker nere på AIF men på Söndag är planen att ta bilen och åka upp till bygget där det vankas skidåkning, bastu och våffelservering. En bättre tredje advent kan man knappast önska sig! =) I morgon är det dessutom vilodag, under vilken jag och Tomas passar på att ta bilen till Göteborg och gå på 3D/4D-ultraljud. Vi kommer bland annat få se ansiktet på bebisen, samt att de kommer kunna välja att bara visa blodsystem/organ på skärmen så att man kan se om allt inuti bebisen växer som det skall. Häftigt! =)

När det inte tränas så julstökas det hemma.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.