fredag 7 december 2012

"Det är fan inte mycket elitskidåkning över det här, Majken"

Så sa han, pappa, när vi kom fram till spåret idag.
Han hade varit snäll och fixat till mina kallföresskidor från Tjejvasan i fjol, spårat och idag skulle det bli premiär. Och inte bara premiär, det blev mitt kallaste pass i Anderstorp någonsin. Förra året tränade jag en del gånger i -18, men aldrig under det. Idag stod det -19 på termometern vid halv tre på eftermiddagen.
Så i dubbelt underställ, de nya fina tightsen från Flåsa, överdrag från Daehli, t-shirt från Flåsa, jacka från Flåsa och min röda dunjacka spatserade jag omkring och såg mest ut som en övergödd Michelin-gubbe.
"Du ser ju ut som om du skall bestiga Mount Everest" 

Eftersom det var så kallt så var snön riktigt kärv och trög. Det hjälper väl inte direkt att skidorna är spannade för när jag vägde 10kg mindre än vad jag gör nu och att parafinet under skidorna är avsett för spår som är ungefär 13 grader varmare än vad den här var, men är det trögt på träning går det lätt på tävling. Så det gjorde mig inte mycket.

Första två kilometrarna behöll jag dunjackan på, för att få upp värmen. Sen funkade det hur bra som helst att bara åka i den lite tunnare jackan från Flåsa jag fick i veckan. Det är så sjukt vad tiden går fort när man åker skidor. Igår när det ännu inte fanns några spår var jag på gymmet och körde SkiErg. Det var så varmt där inne, så kvavt och det krävdes så jäkla mycket övertalning av migsjälv för att jag inte bara skulle skita i det och gå hem. Nog för att det skall vara varmt inomhus men jag hatar att det är som en jäkla bastu i den där lokalen.
Ungefär tvärtom är det när man åker skidor. Efter en halvtimme tittade jag på klockan idag och förvånades över att det redan hade gått en tredjedel av passet =)
Efter 1,5 timme var det för kallt för att fortsätta. Egentligen var det för kallt redan efter en timme och en kvart, så sista kvarten tog jag på mig dunjackan igen.
När jag kom hem stod termometern på -24.

vår trädgård.

dagens träningsoutfit, Flåsa all the way!

Finn ett fel.

♡ 

Nu såhär efter träningspasset är man sådär trött i huvudet som man blir när man varit ute och ansträngt sig i riktigt kall temperatur. Tungt i huvudet, mer än just trött i muskler.
Nu står lussebullarna på jäsning, chokladkolan håller på att stelna, i brasan brinner det och i hörnet av rummet sitter två små kaniner. En förkyld kanin som nyser och en annan som nyfiket tittar på.

Idag gjorde sig Nuss lite extra ynklig. Lite för att han är förkyld, lite för att han gärna ligger i fleezepläd och blir gosad med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.