fredag 8 mars 2013

MVCbesök och årets skidåkare 2012.

Nu är det ett tag sen vi kom hem från Vasaloppsyran och man har väl hunnit landa lite i det gamla vardagliga igen :-) Eller ja, så gammalt och vardagligt det nu blir precis innan man skall få en ny familjemedlem..

Igår spenderade jag kvällen på AOK's årsmöte. Fika, rapporter om hur det gågna året gått för de olika sektionerna och planer med nya tävlingar avlöste varandra. Riktigt roligt och peppande, dels att få höra hur det gått för alla under det gågna året och att få höra om vad som komma skall i vår/sommar. Bland annat har skidsektionen planer på att styra upp gemensamma rullskidpass, något som jag ser mycket fram emot. Det blir något annat att köra riktigt långa pass eller riktigt tunga intervaller om man har några man kan tävla mot =)

Kvällen avslutades sen med den roliga överaskningen att jag blev vald till årets skidåkare 2012 för mina prestationer i Vasaloppet (27a och 14e bästa svenska dam), Tjejvasan (33a) , HalvVasan (1a dam) och alla de småländska/halländska långloppen =) Årets cyklist blev Andreas för hans kanontid (7,15) i Vättern Runt samt hans sjukt imponerande sammanlagda tid i klassikern - 16 timmar och en minut! Årets friidrottare blev Lennart som sprang sitt 100e marathon 2012. På årsmötet fick han frågan om hur många han är uppe i nu och svarade glatt att han just sprungit sitt 110e..

:-)
Idag väntade ett möte på MVC på morgonen där vi mätte SF, fick reda på blodvärde samt blodtryck. Jag tycker mitt blodtryck är vansinnigt högt men nu börjar det tydligen närma sig vad som är normalt för kvinnor enligt de kunniga damerna på avdelningen. Utöver det fick vi reda på att det finns en chans att jag kommer få en tid för igångsättning några dagar innan beräknat datum. Det kändes som om två ton sten lättade från mina axlar när barnmorskan berättade det. Än så länge är det inte bestämt, men nu håller vi alla tummar vi kan för att läkaren godkänner det. Skulle betyda allt i hela världen att få en planerad igångsättning och på så sätt få ha med Tomas på förlossningen och slippa gå igenom det helt ensam.

I morgon åker jag till Vetlanda och stannar där en vecka. Det vankas kurser, förhoppningsvis lite träning på Friskis och Svettis och ett eventuellt möte med Tobias på Fitness by Sweden. Efter förlossningen känner jag att det är lämpligt med att ta professionell hjälp när jag sätter igång med att jobba upp styrkan i mage/bål igen, eftersom de musklerna nu varit delade och oaktiverade under en så lång period. Utöver det tror jag det är både sunt och bra att ventilera lite träningstankar med utbildade människor som har lite mer koll på just träningsbiten efter en förlossning. Även om "gör det som känns bra" är både klokt och sant så kan det vara ganska irriterande att få det som svar på precis allting av sjukvården :-)

1 kommentar:

  1. Gratulerar till priset! Jätteinspirerande blogg! Det blir verkligen kul och intressant att följa dig efter förlossningen och under nästa år. Du ger mig hopp om ett träningsliv både under och efter graviditeten! :) Önskar dig all lycka!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.