tisdag 5 mars 2013

Vasaloppsmålgångar i massor!

Så var det över för 2013. Strax under ett år kvar tills nästa gång, och nästa gång tänker jag följa med när bilen går till Berga By från Mora. Inte bara stiga upp, vara frukostchef och sen lägga mig igen =)

Det blev en helt okej Vasaloppsdag ändå, fastän jag inte fick spendera den där jag ville. Jag gick upp strax innan halv åtta, gjorde en pangfrukost och satt sen och tittade på loppet på SVT. Strax innan halv elva gick jag ner mot målet för att försäkra mig om att få en bra plats uppe på läktaren. Det fylldes snabbt på med folk och kvarten efter jag kommit dit var där fullsmockat.



Att se Vasaloppsuppgörelsen live var väl ungefär precis så häftigt som jag trott att det skulle vara. Det enda som saknades var väl en riktig spurtuppgörelse a la 2012, men man kan ju inte få allt =) När herrarna gått i mål stod jag kvar och såg det ena välkända ansiktet efter det andra gå i mål medan jag väntade på damerna. Jag hoppades och trodde på Kveli i år och blev väl minst lika glad som hennes nära och kära när den gröna dräkten syntes på upploppet. Hon är så jäkla grym!

Segerintervju med Kveli efter målgång

Annika Löfström kom in på en kanonfin placering, trots skadeproblem en vecka tidigare =)

Jenny Hansson hade Mathias Fredriksson som hjälpryttare under loppet =)
Jag stannade kvar vid upploppet tills topp 10 av damerna gått i mål och gick sedan hemåt för att se slutet på 5milen. Ett par timmar senare gick jag ner mot mål igen för att ta emot Tomas. Han hade tyvärr tappat mycket på slutet och kom i mål strax innan fem. När han kommit i mål fick vi reda på varför. I Mångsbodarna hade någon trampat ner hans stav och handen hade flugit bakåt och sträckts ut i ett konstigt ytterläge. I Evertsberg började det bli svårt att använda vänsterarmen och från Oxberg och in fick han åka med den hängandes längs med sidan. Riktigt surt när han var så pass mycket bättre tränad i år än i fjol.
En besviken Tomas kom så i mål och meddelande att han aldrig mer skulle åka Vasaloppet.
Någon timme senare hade det bytts mot "aldrig mer led 9", "seedningslopp" och "mycket träning på Thorax Trainern i sommar" =)

Igår gjorde vi inte många knop utan åkte lugnt hemåt medan vi bestämde oss för att det blir två veckor i Mora-området nästkommande vinter. Innehåll? Skidträning, TjejVasa, HalvVasa och Vasaloppet. Nu finns inget mer att deppa för, det är bara att se fram emot mitt egna Vasalopp som snart kommer ta plats på förlossningen i Värnamo och sen börja träna som aldrig förr inför säsongen 2014! Ski Classics och topp 15 i Vasan, här kommer jag! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.