måndag 8 april 2013

Rygglyft för första gången sen November.

I helgen satte jag så smått igång att försöka röra på mig igen. På Fredagen hade det gått 6 dagar sedan Charlie föddes och vi bestämde oss för att försöka inviga vagnen. Betoning på försöka, då Charlie är den snuttigaste bebisen i världshistorien och när han inte sover vill han ligga tätt inpå ens hud. Skulle han vakna under promenaden skulle det alltså vara lika med tjurrursning tillbaka till huset ;-)

6 dagar efter förlossningen var jag minus en stor mage och minus 10 kilo.
Lite stakning på det här så försvinner nog resterande övervikt i en fart :-)



Men pw'n gick bra. Vi höll oss relativt nära så det inte skulle bli så långt att rusa om han skulle vakna, och när vi kom in igen kände jag mig hög av upplevelsen att kunna röra sig i någorlunda hastighet, speciellt utan att känna något i fogarna. Yes, ni hörde rätt, foglossningen är som bortblåst efter förlossningen! :-)

Igår gav jag mig sen på ett försök med styrketräning hemma, brevid en sovande bebis. Tåhäv, nedre magmuskulaturen, plakan, squats, armhävningar, dips, ryggstabilitet och rygglyft. Allt flöt på och det enda som inte kändes riktigt bra var squatsen, så de lär jag vänta lite med innan jag ökar på och kör vidare med.

Anledningen till att jag vågar mig på magträning redan är att jag var stark i de musklerna innan graviditeten, och efter att ha pratat med folk som har bättre koll på det här med kroppens återhämtning efter graviditet skall det vara okej med vissa övningar så länge magmuskulaturen växt ihop. Det har den nu gjort och alltså finns inga anledningar att vänta längre :-) I slutet på veckan tror jag att jag kommer vara så pass återställd att jag kommer våga mig på ett pass på Thorax Trainern igen. All träning som innebär att jag måste vara hemifrån (löpning, rullskidor, styrka på gym, cykling, simning, etc) får vänta ett tag.

Idag hade jag planer på en längre pw med Charlie i vagnen, men han storstrejkar och vill bara ligga och bli gosad med, så det får bli i morgon istället :-)


3 kommentarer:

  1. Av ren nyfikenhet: känner du fortfarande att Vasaloppet och längskidåkningen är något du vill satsa på? Många kvinnor känner ju att livet och ens prioriteringar förändras när man får barn, är detta något du själv upplever?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var tre saker jag fick höra innan förlossningen.
      1. Du kommer aldrig vilja vara ifrån bebisen.
      2. Du kommer sakna magen.
      3. Vasaloppet/skidåkningen kommer inte längre kännas som något du vill prioritera.

      För min del var nummer 1 det enda som stämde :-)

      Radera
  2. Grattis till ert lilla underverk! Skönt att allt verkade gå bra. Hoppas ni mår bra alla tre och lycka till med bebi familj och träning framöver! ni har så mycket häftigt som väntar.

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.