söndag 21 april 2013

After a hurricane comes a rainbow .

Igår var det tre veckor sedan Charlie föddes.
Tre jäkla veckor. Det känns som om det var igår. Alla som säger att man skall ta vara på den första tiden, för det går så snabbt, har verkligen rätt. Och jag försöker verkligen ta vara på tiden, inte bli stressad över att jag måste komma i form jättesnabbt igen. Vi brukar vakna vid 08 på morgonen och ligger ofta kvar till 10-11 och bara snuffsar, myser och pussas :-) Visst vill jag komma i form snabbt igen men Charlies tid som nyfödd kommer aldrig komma tillbaka, och jag kommer nog ångra om jag stressar så mycket nu att jag missar att njuta av att bara ha honom hos mig.

Världens underbaraste lilla unge.
Det är väldigt intressant att tänka tillbaka på hur det var för tre veckor sedan - dagen efter förlossningen. Den dagen trodde jag inte på att det någonsin skulle bli något Vasalopp igen kan jag säga. Det var ju knappt så man vågade hoppas på att man skulle kunna gå upprätt och sitta ner igen. Så fort man satt upp snurrade det, och det gick inte att gå mer än någon meter innan det kändes som om man skulle spy och/eller svimma.

Dag 3 lyckades jag räta ut ryggen när jag duschade och dag 4 lyckades jag gå och hämta min egen mat ute i köket på BB. Efteråt var jag hur stolt och glad som helst över mina framsteg. Det säger kanske en del om hur man mådde egentligen.

Nu börjar det kännas lite, lite lättare. Jag kan sitta, men inte för länge. Igår när jag var ute på gymmet och cyklade hade jag cykelbyxor plus att jag satt på den mjukaste och största kudden jag hittade hemma. Det fungerade faktiskt ganska bra. Bortsett från ett litet bakslag i läkningsprocessen som sjukvården förhoppningsvis skall kunna ta hand om i morgon eller på Tisdag så tycker jag kroppen har återhämtat sig riktigt bra. Jag är framförallt imponerad av hur snabbt magen dragit ihop sig. När jag vaknade upp dagen efter förlossningen och hade ett halvt ton löst hängande hud mitt på kroppen ställde jag in mig på att det skulle krävas en hel del stakåkning, plankträning och löpning för att bli av med åbäket, men nu är det inte jättemycket kvar av den där huden längre. Spänner jag magmuskulaturen syns den inte alls.

Däremot var jag kanske lite för tidig att komma med glädjerop angående min foglossning. Den har inte gett med sig helt, även om den känns bättre än under graviditeten. Efter en lång vagnpromenad i veckan fick jag känningar igen och blev ganska ledsen, men efter att ha blivit peppad av Tomas så tror jag på att det kommer lösa sig med det där förbaskade benet. Jag har fått numret till en duktig naprapat i Jönköping som hjälpt andra med foglossningsproblem och i morgon skall jag ringa efter en tid hos Amadeuskliniken i Gislaved och höra med dem om man med hjälp av kiropraktik kan göra något åt ljumsken. Om inte annat skall det bli skönt att få ordning på ryggen igen. Med lite tur behöver ljumsken bara vila sig och bli bra på egen hand, men jag vill ändå göra det jag kan för att hjälpa den på traven.

Enligt MVC kan det också vara så att det inte är foglossning och aldrig varit, utan att det rör sig om en nerv som kommit i kläm och att det är därför det bara gör ont när benet åker fram i ytterläge (som i diagonalåkning). Om det är en nerv så är det något man skulle kunna lösa med kiropraktik.

Igår tog jag med mig Charlie till utegymmet en timme under vilken jag sysselsatte mig med styrketräning och ett kort cykelpass. Jag körde helt slut på både armar, lår, triceps och axlar och förväntade mig en träningsvärk som hette duga, men det känns faktiskt inte så farligt idag. Så antingen tog jag i för lite igår, eller så har jag inte tappat riktigt lika mycket som jag trodde. Men det är nog inte fel att ta det lite lugnt med vissa övningar och testa sig fram. Kan ju säga att det varken såg bra ut eller gick bra när jag skulle testa chins och dips igår ;-)

Idag har Thorax Trainern fått nya stavar så om lillchefen tillåter kör vi ett pass tillsammans där ute i eftermiddag. Eller ja, jag kör ett pass och han sover.



För ett par dagar sedan kom det ett par nya, fina Madshusstavar från Pölder att ha i Thorax Trainern :-) 

3 kommentarer:

  1. Vilka lopp siktar du på i vinter? Bara Ski Classics?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, svårt att veta såhär tidigt när nästan inga datum kommit ut än :-) Jag tänker köra hela Ski Classics, HalvVasan, TjejVasan, INtersportloppet och förhoppningsvis Rallarloppet som är mitt favoritlopp bland loppen i södra sverige. Hade även varit kul att staka sig igenom Åkulla Ski Maraton igen men vet inte om det är rimligt med så många långlopp (tyvärr).

      Utöver det blir det lite kort- och medeldistanslopp på 2-15KM också för träningens skull :-)

      Radera
  2. Vilken liten gobit!

    Tipsar om en tävling i min blogg: http://matildasusanna.blogg.se/2013/april/tavling-i-samarbete-med-bla-elefant.html

    Kram Matilda

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.