onsdag 29 maj 2013

187 procent.

Idag har jag varit i Växjö för den årliga kroppsbesiktningen. Tidigare år har jag mest sett fram emot att höra om och hur mycket mina värden förbättrats, men det här året visste jag ju redan på förhand att jag inte skulle göra några förbättringar jämfört med Maj 2012. Däremot kändes det riktigt skönt att få kolla igenom allting såhär efter graviditeten och förlossningen.

Först ut var diverse blodprover och kontroll av huden. Läkaren undrade var sjutton jag gjort för att få så mycket ärr i olika former och storlekar och jag fick således förklara för honom exakt hur begåvad jag är när det kommer till att ramla på rullskidor.

Sedan fick jag träffa en allmänläkare som kontrollerade reflexer, vilopuls, hur min magmuskulatur gått ihop efter graviditeten (snudd på helt återställd, tjoho!) och blodtryck. Vilopulsen som var en bit över 80 under graviditeten har nu gått ner till lite mer normala 55-60. Blodtrycket har också gått ner, 60/120 jämfört med 85/130. Innan graviditeten låg jag runt 105/55.

Därefter gick jag igenom ögon och hörsel innan det blev dags för det jag tycker är mest spännande: arbets EKG. I Växjö gör man det här på cykel.
Det första som händer är att man får en massa elektroder fästa på överkroppen som ska mäta hur hjärtat arbetar under tiden man cyklar. Sen ställer en sköterska in på vilket wattmotstånd man ska börja cykla, jag började på 125. På cykeln finns en skärm där man kan se hur effektivt man trampar på en skala från 0 till 100, och för att vara godkänd på en nivå måste man hålla dig över 65 i 30 sekunder. När de 30 sekunderna har gått så ökar motståndet med 25 Watt och du måste hålla dig på 65+ i 30 nya sekundrar. I slutet på varje 30sekundersperiod mäts blodtrycket. Sådär håller det på fram tills dess att mjölksyran sprutar ur öronen,  man inte längre känner benen och aldrig i livet orkar hålla sig på över 65 på trampskalan.

När jag började cykla sa dem till mig att jag borde räkna med att hamna någonstans runt 200Watt. Antingen precis över eller precis under. Efter 6 minuter var jag klar och resultatet blev 275 Watt. Förra året cyklade jag inte då jag hade ont i halsen och året innan där, 2011, kom jag upp i 300. En futtig nivå högre än nu, bara 8 veckor efter förlossningen! Det gav mig världens egoboost, som bara blev större när jag fick reda på att jag var den bästa de testcyklat på väldigt, väldigt länge.

När man fått fram hur många watt man kommit upp i gör man en uträkning där man väger in kön, vikt, längd, watt och vilket blodtryck man hade under aktivitetstiden. Jag fick resultatet 187%, vilket känns helt sjukt. Mitt hjärta fungerar alltså 87% bättre än vad som är normalt för kvinnor i min ålder.

Efter cyklingen var det en väldigt trött mamma som tog sin lika trötta bebis och satte sig i bilen. Tänk att man kan bli så totalt slut på bara 6 minuters cykling.

Hur det blir med träningen nu i veckan får vi se. Tomas ligger just nu på sjukhuset i Linköping med två revben som nästan är helt av, en tilltryckt lunga med blödning och frakturer på flera andra revben. När han får komma hem får vi se hur dagarna blir, förhoppningsvis hinner jag både ta hand om Tomas, Charlie, hushållet och min träning :-) Säga vad man vill om att vara mammaledig men någon jäkla ledighet är det inte direkt. Det borde byta namn tycker jag. "Mammajobb" känns mer passande.

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är! Jag har en liten fråga som jag tänkte fråga dig Majken, efter kortvasan fick jag ont i vänster armbåge på insidan ovanför armbågsleden. Jag känner bara av det vid stakning både på snö och rullskidor och även vid skidgång. Tänkte höra med dig om du har varit med om detta och vet vad det är och vad jag kan göra för att det ska bli bra igen?

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.