tisdag 28 maj 2013

Recept på nyttiga pannkakor och otraditionell/alternativ träning.

I Lördags firade vi att Charlie, för han fyllde 8 veckor, och vi firade min första morsdag. Och firandet till ära så var Tomas hemma, då hans lag i Polen stod över ligamatch. Det är den första helgen han varit hemma på en halv evighet känns det som så en bättre lördag kan man väl knappast få :-)

Efter världens godaste pannkaksfrukost med recept från Fitness by Sweden's Facebooksida satte vi oss och tittade på filmer från BB. Jag får ofta höra att Charlie är en jättebebis, och delvis håller jag ju med. Fläskigare unge med fler gosebilringar får man nog leta efter. Men det var inte förrän jag såg filmerna från när han bara var några dagar gammal som jag insåg hur stor han verkligen blivit. När han föddes var han nästan 4kg tung och 53cm lång. Nu, 8 veckor senare, sitter jag här med en liten klump på 7kg och 62cm :-)

Nyttiga American Pancakes, 2st eller en stor.
ca 440kcal

3ägg
5-10 droppar flytande stevia
1,5 msk fiberhusk
3 msk lättkvarg
1-2 tsk äkta vaniljpulver (intevaniljsocker)

Blanda alltihop och låt stå några minuter för att smeten skall bli lite fastare. Stek sen i riktigt smör (inte margrin) .
För nyttigare, men enligt mig inte lika gott, alternativ kan man steka i rapsolja.
Servera med bär/frukt och kaffe.

Utöver att det har hänt mycket storleksmässigt har det också hänt jättemycket utvecklingsmässigt med Charlie. Han "är med" hela tiden, han har börjat tycka det är intressant att ligga för sig själv och titta eller prata med figurerna i babygymmet och han klarar nästan att vända sig om (vilket jag upptäckte när han till min stora förskräckelse försökte vända sig över kanten på skötbordet). Utöver det verkar han ha förstått att nätterna är till för att sova på och sover 3-5 timmar i sträck. (att jämföra med när han kom då han vaknade efter två timmar, ville vara vaken i 1,5-2 timmar för att sen sova i 1-2 timmar igen. Eller de fantastiska nätterna där han vägrade sova i mer än 30 minuter i sträck.)

nyvaken Charlie och Ninelina/Lammelina.
Vi har inte lyckats räkna ut om det är ett lamm eller en kanin.

Det han däremot verkar ha glömt bort är hur man sover på dagtid, vilket har gjort det lite klurigare att få till träningen i det sista. Häromdagen bodde jag i princip bredvid Thorax Trainern och så fort han sov en stund (5-15minuter) stakade jag för glatta livet. Det blir ju såklart inte detsamma som att få köra ett pass i ett sträck, vilket många verkar vilja påpeka, men allt är ju bättre än ingenting alls. Jag har tänkt åka skidor i minst 10 år till om kroppen godkänner det så om träningen blir lite otraditionell det här halvåret-året så känns det helt okej. I förrgår blev tex det planerade styrkepasset utbytt mot att klippa gräset i en timme med en viktväst på 20KG. Kan varmt rekommendera denna träningsform för alla som vill ha en vansinnig träningsvärk i överkroppen. Nästa gång satsar jag på 30KG.

Världens grymmaste viktväst med reglerbar vikt; 1-30kg.

Och sett till hur bra allt går formmässigt så verkar det här lite otraditionella fungera ganska bra. För några dagar sen gav jag mig ut på rullskidorna och snittade på över 20km i 5km, innan min bristande uthållighet gav sig till känna och jag kom ner på lite mer normala 13-16km/h nästkommande timme. Jag minns inte ens när jag flög fram i 22km/h på tröga tvåor sist. Är inte ens säker på att jag någonsin gjort det på ett vanligt A1pass innan.

Igår kom mamma ner och myste med Charlie en halvtimme så jag fick springa en runda. Resultatet blev distansrekord på 6KM och en kondition som för en gångs skulle inte kändes helt obefintligt. Jag börjar misstänka att anledningen till att jag blir så vansinnigt trött har att göra med mina fina extrakilon som skvalpar runt när jag springer. För ju mer jag går ner i vikt desto lättare får jag att hålla pulsen i schack, springa längre och så vidare. Däremot får jag nog börja ta mig till elljusspåret eller skogen i framtiden för knäna var inte jättelyckliga över att jag kände för att springa "långt" på asfalt med 13kg för mycket att bära på.



Idag skall jag och Charlie ge oss ut i solen med Emmaljunga-vagnen och förhoppningsvis skall han sova när jag kommer hem så jag får till lite stakintervaller. Chariot'en har kommit och jag har lyckats installera allt utom hängmattan för barn under 6mån. Om någon vet hur de skall sitta på 2013års modell av Chariot CX1 är ni hjärtligt välkomna att maila mig. Jag orkar nämligen inte svära åt världens sämsta bruksanvisning eller youtube-filmer med gamla årsmodeller som inte är applicerbara på min vagn längre.

Hej på er sålänge!
Kram, Majken och Charlie :-)

3 kommentarer:

  1. 30kg !!
    Du e la för goo
    "Vilan är halva träningen" ;-)
    Vi får inte se dig på CykelRallarn i helgen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit roligt! :-) Men eventuellt är jag kanske lite för ny på det är med MTB än. Sen misstänker jag att det varit fullt ett tag :-) Nästa år!

      Radera
  2. Hej,
    Jag en lite fråga till dig. Jag vill undersöka i vilken utsträckning graviditetsträningskläder behövs på marknaden. Jag behöver komma i kontakt med de som är gravida eller har varit gravida och tränar. Enkät som tar ca 1 min att besvara och består av max 9e (!) frågor. Har du vänner i samma livssituation så får du otroligt gärna sprida. Jag vill verkligen att gravidträningskläder ska komma ut på marknaden och behöver din hjälp!

    Du hittar den på:
    https://qtrial.qualtrics.com/SE/?SID=SV_3xhtcSPeZxoFa6x

    Jag som står bakom den är 24 år och jobbar inte alls inom träning och hälsa - just nu iaf. Men jag är väldigt mån om att få ut graviditetsträningskläder på marknaden i större utsträckning än det finns idag.

    Stort tack om du hjälper mig. Uppskattas. Alla som ser detta och har varit/är gravida får gärna bidra!

    Hälsningar,
    Johanna N.
    (mina kontaktuppgifter hittar du om du klickar dig vidare till enkäten)

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.