måndag 20 maj 2013

Värnamo Nyhetes följetång om poängpromenaden Trajet.

Jag skrevs in i Anderstorps OK så fort jag föddes, och har således varit medlem där i snart 23 år. Aktiv blev jag först när jag var en 3-4 år. Då började jag gå tipspromenader och följde med på inomhusträningarna på Fredagarna som går ut på att både barn och vuxna skall kunna träna tillsammans. När jag var 7 började jag orientera, jag minns väldigt tydligt när vi var iväg och orienterade i Borås Djurpark. Eller ja, orienterade och orienterade. Jag stannade väl en sisådär 4 gånger i minuten för att prata med alla djur jag sprang förbi. 
Jag var 10-11 började jag åka med på läger, främst skidläger. När jag var 15 började jag springa, inte så fort och inte så jättebra. Men det var roligt att umgås med de andra i klubben.

Jag har många fina minnen från när jag var barn och tävlade, tränade och umgicks med både andra barn och vuxna från klubben. Kanske är det också därför som jag blir så fruktansvärt provocerad av det som stått i Värnamo Nyheter den senaste månaden.

Vi får väl ta det från början.
I slutet på April i år annordnade som vanligt AOK och scouterna Trajet, en långpromenad i terräng där man deltar i grupper och stannar på olika stationer längs med promenaden. På stationerna utför lagen olika moment och utifrån hur bra man presterar blir man tilldelad ett visst antal poäng. Vill man får man också klä ut sig, men det är inget måste eller krav för att vara med.

Det här är ett stort evenemang som varje år lockar extremt mycket folk som alla går med olika uppsåt. En del går som familj och gör det för att få en fin dag ute i det fria, andra gör det för att vinna titeln "Bästa utklädnad" och andra vill få så mycket poäng som möjligt. Sen finns det dem som tar med sig att dricka och ser hela dagen som en enda lång fest, utan krav på prestation. Det är den sist nämna gruppen som nu skapat debatt.

Under Trajet fick man besök av en journalist från Värnamo Nyheter, vilket inte är ovanligt. De brukar komma dit och skriva om evenemanget varje år. Men det här året blev det inte någon fin artikel om vem som hade finast kläder och vilka som fick mest poäng på de olika grenarna. Artikeln fick väldigt oväntat en helt annan vinkel: alkohol.

Det är såhär att det finns en del som deltar i promenaden som berusar sig både innan och under evenemanget. Detta är inget som Anderstorps OK stödjer på något sätt, men inget vi heller kan stoppa helt. Reportern i fråga såg väl antagligen sin chans att få till en saftig rubrik och valde därför att sätta fokus på att vi hade ett evenemang med alkohol där barn deltar och att detta strider mot vår policy. Tyvärr valde klubbens ordförande att uttrycka sig mycket klantigt i intervjun med den här reportern - "Vi ser mellan fingrarna angående alkoholen då det aldrig kommer kunna bli ett nyktert evenemang".
För så är det. Vi som privatpersoner har ingen rätt att konfiskera alkoholhaltiga drycker eller gå igenom deltagarnas väskor i jakt på sådana. Däför blir det jättesvårt för oss att få det till ett 100% nyktern evenemang, däremot inte sagt att vi inte skulle vilja att det var ett nyktert evenemang. Tyvärr sas det här på ett mycket klantigt sätt och löpet löd: "Vi ser mellan fingrarna när det gäller alkohol".

Vi gör, och har gjort i många år, vårt bästa för att minska det hela så mycket som möjligt. Varje år diskas lag och deltagare som på något sätt missköter sig - de får alltså inte delta kommande år. Så mycket mer kan vi inte göra för att få bort alkoholen från Trajet. Och i ärlighetens namn är jag mycket kritisk till att Trajet bryter mot någon drogpolicy. I policyn står nämligen följande:

"Under definitionen droger inryms alkohol, tobak, dopingpreparat och andra beroendeframkallande medel som påverkar psyket och beteendet (och som inte har ordinerats av läkare). I ungdomars[1] närvaro skall alkohol och andra droger inte nyttjas och under träning, träningsläger och tävling ser vi det som självklart att droger inte förekommer. Likaså sker inte försäljning av alkohol eller tobak vid olika evenemang som anordnas av klubben."

Trajet är ingen träning, ingen tävling och absolut inte något träningsläger. Det är en promenad som olika grupper med människor går av olika anledningar. 

Jag tycker det är så fruktansvärt provocerande och frustrerande att klubben jag deltagit i i så många år och har så många (och endast nyktra..) minnen av nu i riksmedia (DN, Aftonbladet, Expressen har alla skrivit om detta) framställs som någon suparklubb när det är precis hur mycket tvärtom som helst. I vissa artiklar har man till och med skrivit att AOK själva tillhandahöll alkoholen. På Sveriges Radio lyckades man till och med kläma ur sig att "En orienteringsklubb i Småland bjöd ungdomar på alkohol" och då skrev jag faktiskt in till redaktionen och undrade vad fan de höll på med.

Kan verkligen arrangören hållas till svars för att enskilda personer väljer att berusa sig på ett evenemang? Det tycker inte jag blir rimligt. För i såna fall borde ju eventuella fotbolls- och handbollsföreningar hållas till svars för om det kommer berusade människor till matcher där det också finns barn i publiken, och det blir för guds skull inte rimligt. Det enda rimliga är att de som berusar sig får stå till svars för det, och inte klubbarna.


Under de 23 åren jag deltagit i klubbens olika evenemang har alkohol aldrig förekommit överhuvudtaget. Inte på någon träning, inte på något årsmöte, inte på något styrelsemöte, inte på något träningsläger och aldrig på någon tävling. Anderstorps OK är en fantastisk bra klubb att vara medlem i på så många olika sätt och man har en fantastiskt bred och duktig ungdomsverksamhet med många junior SM-guld, silver och brons. Jag kan verkligen inte nog understryka hur tråkigt det nu är att vi på grund av ett klantigt uttalande och en sketen journalist eventuellt blir av med bla aktivitetsbidrag från kommunen. 

Var är alla artiklar om vår breda, fina ungdomsverksamhet, Värnamo Nyheter? Var är alla artiklarna om ungdomarna som tränar i ur och skur och tar både SM-, VM- och EM-medaljer? Var är artiklarna om alla våra läger för ungdomar?
Var är artiklarna om våra aktivitetsdagar på sportloven och våra skiddagar med barnens Vasalopp? Var är artiklarna om att vi är den klubb som erbjuder flest träningstillfällen för ungdomar? Eller att vi är den klubb med störst bredd på vårt utbud av träning för ungdomar? 

När tänker Emilia Lindholm skriva om dem? Eller har hon redan fått anställning hos Se&Hör?

1 kommentar:

  1. Fan vad störigt. En idrottsförening kan ju omöjligt stå till svars för vad enskilda idioter väljer att göra. :( Och vad jag skäms för mina journalistkollegor. Tyvärr verkar jakten på smaskiga rubriker bli hårdare och faktakollen slöare i takt med att redaktionerna blir allt mindre i och med nedskärningar. Riktigt illa av SR också, snacka om att överdriva och vinkla illa. Hoppas ni fick en ursäkt och en rättelse åtminstone.

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.