söndag 16 juni 2013

12,5 träningstimmar och 17 mil.

Nu sitter jag här med en kopp kaffe med varm mjölk, det ösregnar utanför, är speedway från Polen på tv och Charlie ligger och sover i sin egen (!) säng. Tänker lite på vilken fantastisk träningsvecka jag haft. 12,5 timme och 17 mil. Och så skönt det känns att kroppen, om livssituationen tillät, skulle orka typ det dubbla.

För det är väl ingen större hemlighet att träningsbromsen numera inte är kroppen, utan det faktum att det krävs barnvakt för att jag skall kunna träna. I veckan har jag haft en närmst överfantastisk familj som passat, passat och åter passat. Hade Tomas haft ett jobb som gjorde att han var hemma istället för borta 4-6 dagar i veckan hade ju allt varit barnsligt enkelt att få till. Nu krävs det lite mer jobb för att det skall gå ihop :-) 

Veckans pass har sett ut som följer:
  • Distanspass löpning (obanat), 1:45
  • Stakintervaller på Thorax
  • Två långa stakpass på rullskidor
  • 3:45 cykel inomhus (lika kul som det låter)
  • Totalt 45 min styrketräning med egen kroppsvikt
  • Distanspass på Thorax Trainer med intervaller efteråt
Och sakerna/personerna som gör de här träningspassen möjliga är:
  • Mamma
  • Lillasyster
  • Tomas
  • Thorax Trainer
  • Medela Swing
  • Tommee Tippee-flaskor
    :-)
Idag hade jag helt klart veckans intressantaste pass. Tomas är och kör i Polen, mamma/pappa/lillasyster är ute i sommarstugan och jag tänkte väl egentligen att det inte skulle bli någon träning idag. Det är ganska bra att ha den inställningen har jag märkt. Då blir liksom all träning till något positivt, istället för att man planerar och hoppas på att träna i ex tre timmar, men sen när det bara funkar att träna i en timme så blir man negativ. Istället för att vara glad åt den timmen man fick tänker man på de där två man inte fick och så blir man stressad över det. Så är det något jag har lärt mig på de här 11 veckorna är det att effektivisera träningen till max, samt att vara jäkligt glad för den träning som blir av :-)

Men i alla fall, idag var målet att i bästa fall få till två timmar.
Resultatet? 1:35 på Thorax och 25 minuter styrka med egen kroppsvikt! Hur?
Jag tog skötbordet, ställde det bredvid Thorax Trainern och stod sen och pratade med Charlie oavbrutet i en och en halv timme. Så fort det blev tyst i mer än 15 sekunder började han gnälla men så länge jag höll låda log och skrattade han där på sitt Pingu-bord. Men ni kan ju tänka er hur det lät och såg ut :-) Speciellt under intervallerna som avslutade passet ;-) Pratandet var ju minst lika jobbigt som själva träningen..

Precis när jag var klar med Thorax-passet somnade Charlie och vips kunde jag träna styrka 25 minuter till :-)
Väset.
Bild från en av veckans långa, fina stakpass.
Efter cyklingen i förrgår tränade vi balans och spänst.
Det syns inte men jag står på en vinglig platt-grejj.

Och så en fin bild på världens finaste och underbaraste.
Mitt livs kärlek. Är så glad att jag har dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.