torsdag 27 juni 2013

Bianchi & Marcialonga

Hoppas ni haft en fin midsommar! Jag och Charlie spenderade midsommar med att ta träningsledigt och åka ut till Bolmen och fira med familj och vänner :-)



I Måndags var en bra dag. Camilla, en av mina bästa vänner som jag inte sett på år och dagar (tyvärr överdriver jag inte ens) var på besök hos mig och Charlie, och på förmiddagen fick min gamla vita Principia se sig besegrad av en svart/vit Bianchi med turkosa detaljer.
Då fick jag även svar på det jag egentligen anat sen jag köpte Principian - att den är på tok för stor. Eller vad sägs om en 57tum stor cykel till en 167cm kort tjej? ;-)

Cykeln hittade vi hemma hos Anders Stenberg i Smålandsstenar. Anders driver ett eget företag inom landsvägscykling och mountainbike och hemma hos honom kan man köpa eller få hjälp med att reparera/fixa till det mesta i cykelväg. Inte nog med att det kändes väldigt roligt att stödja en som verkligen brinner för cyklingen istället för en större cykelkedja, Anders kan verkligen sin sak. Kollade varenda skruv på cykeln innan jag tog hem dem så att inget skulle sitta dåligt eller fel. "Ibland går det fort på fabrikerna och man vill ju vara säker på att du får med dig bra grejer hem"



Jag beställde även trainer och ett par riktiga skor av Anders. Innan har jag bara kört på varianten där man använder vanliga gympadojjor och sticker in dem i en hylsa. Idag hade grejjerna kommit hem och det blev en ny resa till Smålansstenar för att hämta alltihop. Eftermiddagen gick sen till att få ihop trainer, montera på plattor på skorna samt försöka förstå sig på datormonitorn som hängde med trainern. Allt gick bra förrutom det sistnämna ;-)

Efter avslutad montering testkörde jag. Tränade på att få på och av skorna, testade alla växlar, testade några av datormonitorns olika funktioner och testade att maxa i 30sek då jag låg mellan 310 och 320 Watt. Med tanke på att jag de senaste 7 träningsdagarna cyklat runt 15 timmar så var det med trötta och ganska orkeslösa ben.

Idag var också dagen då jag såg på Facebook att anmälan till Marcialonga måste vara inne senast i morgon varpå min reaktion blev ungefär såhär. Minutrarna senare satte jag Charlie i vagnen och vi gick bort till pappa på jobbet för att prata lite om hur vi skulle göra. Vi sökte runt lite, såg att det skulle kosta 11,000,- för mig ENSAM varpå reaktionen blev följande.

Alltså 11,000. För halvpension. Startavgiften till Marcialonga är på 1000, vilket betyder att man i princip lägger 10 000 för 4 jävla nätter på hotell. Utöver det kommer kostnader för flyg och mat. Det är ju helt sjukt. Det är billigare att åka till Ramsau i 11 dagar än att åka ner till Italien i 4 nätter.
Det verkar som om resebolagen som säljer de här resorna försvarar det med att mycket ingår. Transfer till exempel. Kan ju bara säga som så att för 10 000 är det bäst för dem att det är en guldklädd buss som plockar upp mig.

Men men. Nu är det bokat i alla fall. Och som det ser ut kommer jag stanna kvar i Italien efter loppet eftersom det inte är någon poäng i att åka hem till Sverige mellan Marcialonga och König Ludwig Lauf. Det här skall bli så kul!! Äntligen får jag göra det jag längtat efter i tre år - köra hela Ski Classics! :-)

Charlie på väg till Sport Atlas för att ordna med resa till Italien :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.