tisdag 6 augusti 2013

Frågestund & hastighetsytterligheter .

I det senaste har jag fått diverse frågor under lite äldre inlägg, mestadels om hur det fungerar med träningen och mammalivet. Så nu tänkte jag köra en liten frågestund här där ni kan ställa frågor fram tills på Torsdag. Då sätter jag mig ner och svarar på alltihop i ett inlägg. Ni som ställt frågor de senaste dagarna behöver inte skriva igen, jag ta med era frågor på Torsdag också :-)

De senaste två dagarna har jag kört två fantastiska roliga pass, men sett till kilometerhastigheterna har det verkligen vara rena ytterligheter. 

I förrgår var Maith, vår granne här ute i  Bolmen, snäll nog att låna ut sin havskajak som hon fick när hon fyllde år till mig. Så medan mamma/mormor och Charlie satt och hade det mysigt på Mats och Maiths altan så paddlade jag omkring i sjön. I början var det riktigt ostabilt och jag spände mig väldigt mycket. När det körde båtar nära mig fick jag snudd på panik över hur jag skulle bemästra svallvågorna. Men allteftersom gick det lättare och efter någon timme var vågorna inget problem och hastigheten steg sakta men säkert från 4km/h till 7km/h. 2 timmar och 40 minuter (snitthastighet på 5,5km/h) senare drog jag och Maith upp kajaken på land igen. Jag vet vad jag måste investera i till nästa sommar :-) Pulsen var inte hög under passet men musklerna i bålen fick sig en rejäl genomkörare.

Charlie leker och jag paddlar i bakgrunden.
Igår var Pontus snäll nog att låna ut sina tävlingshjul till mig eftersom jag ännu inte har fått några egna och jag bestämde mig för att köra ett distanspass till Gnosjö t/r så många gånger jag skulle hinna med på 2 timmar. Och herregud vad det gick. Första timmen snittade jag utan någon större ansträngning på 24km/h. Efter ett tag kom dock min låga maxstyrka ikapp mig, musklerna tröttnade lite och hastigheterna låg då runt 20-22km/h. Sista 7kilometrarna från Gnosjö och hem blev jag sugen på att maxa ur kroppen och låg då på A3puls i strax över 15 minuter. Totalt blev passet strax över 2timmar/45KM långt (21,82km/h i snitt).

Idag väntar en liten löptur innan jag och Charlie packar picknick-korgen för att åka till Målilla och titta på Tomas :-) För er som vill se matchen men inte hasa er ut mitt i skogen så sänds den på C More Extreme med start kl 19. Varken jag eller Charlie har sett Tomas på över 2 veckor så vi ser minst sagt fram emot att åka dit.

2 kommentarer:

  1. Hur mycket har du tränat sen Charlie föddes? Hur många timmar i månaden? Med vänlig hälsning, Catrin

    SvaraRadera
  2. Kommer du vara med i nått team till vintern?

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.