torsdag 8 augusti 2013

Svar på frågor .

Fråga
Hur ser du på den stress som många nyblivna mammor upplever att komma i form och få tillbaka sin gamla kropp efter förlossningen? Känner du av den? Tycker du inte att du medverkar till den lite genom att driva den här bloggen?

Svar

Jag förstår absolut hur du tänker, och jag skulle tycka det var väldigt tråkigt om någon känner att pressen på att komma i form/gå ner i vikt efter avslutad graviditet ökar genom att besöka min blogg. Jag försöker göra så gott jag kan för att inte medverka till detta, genom att bland annat poängtera gång på gång att jag lyssnar på min kropp varje dag och gör det kroppen okej'ar. Men "tyvärr" måste jag ju ändå blogga om min träning, och min viktnedgång. Ur ekonomisk synpunkt är det ganska viktigt för mig att sponsorer får reda på vad jag sysslar med och får kontinuerliga uppdateringar om hur läget är.
Jag vill också poängtera att om jag "bara" hade varit en glad Vasaloppsmotionär så hade jag självklart aldrig lämnat ifrån mig Charlie för att träna varje dag. Jag gör det jag gör för att jag hoppas på att få en framtida karriär inom längdskidåkningen och hade det inte varit för den drömmen kan jag lova att jag bara hade varit hemma och myst med Charlie dag ut och dag in.
Jag själv kände nog aldrig av någon press eller stress när det kommer till att få tillbaka min gamla kropp, vilket till stor del kanske beror på att jag var ganska säker på att just det här med att gå ner i vikt inte skulle bli något problem. Däremot slet jag väldigt mycket med oro. Bla kring att inte bli av med min foglossning, något jag också skrivit mycket om i bloggen. För mig var stressen den oron orsakade den allra värsta. Den första månaden efter förlossningen kunde jag inte gå till BVC i Anderstorp (ca 300 meter från där vi bor) och det skrämde och stressade mig ganska mycket. Jag var väldigt rädd för att foglossningen aldrig skulle bli bättre och att jag skulle tvingas lägga skidorna på hyllan.
Jag tror att alla mammor som vill hade mått bra av några träningstillfällen i veckan utan sin bebis, men hoppas verkligen att ingen känner någon press eller stress kring att få platt mage och bli av med alla mammakilon. Det tar tid för kroppen att återhämta sig medan allt går i 120 när det kommer till den lilla. Om vi tar Charlie som exempel så hade han storlek 50 när han föddes och idag började vi med storlek 74. Njut av era små istället för att stressa för att komma i era gamla jeans. Det hade jag gjort i alla fall.


Fråga
Hej! Jag följer både din och Maria Rydqvists blogg och läste för någon dag sedan att hon tränar 4-5 timmar per dag. Jag är lite nyfiken på hur mycket du tränar nu? I övrigt tack för att du inspirerar mig att prioritera träning trots att man inte orkar alltid!

Svar
Tack :-)
Hur mycket jag tränar på en dag beror vädigt mycket på hur det ser ut med barnvakt - ergo: vad min mamma/pappa/syster har för sig. Allt mellan 2 till 4 timmar per dag kan man väl säga. 2 timmar/träningsdag är väl lite minimum för min del.
Jag läste också det där inlägget hos Maria och är jätteimpad av hennes ork och hur de får ihop det :-) Men eftersom våra liv ser helt olika ut så blir det inte riktigt rätt att jämföra heller. Bla har jag en sambo som kan vara borta i 2-3veckor i sträck för att sen vara hemma i en dag - och sen åka bort lika länge igen. Det försvårar såklart träningsmöjligheterna just nu. Hade han kommit hem varje dag vid 4-5 så hade möjligheterna till dubbla pass sett helt annorlunda ut såklart. 


FrågaHur mycket har du tränat sen Charlie föddes? Hur många timmar i månaden?

Svar
Charlie föddes 30 Mars. 
I April tränade jag 14 timmar, i Maj tränade jag 30 timmar, i Juni tränade jag 45 timmar, i Juli tränade jag 57 timmar och än så länge har jag tränat 13 timmar i Augusti. 
Eftersom amningen tar en del tid (ni ska bara veta hur mycket det tar på en att helamma en klump på 8,5KG) samt att jag måste ha barnvakt för att träna så känns det inte möjligt att träna mer än 60 timmar i månaden just nu. Är evigt tacksam gentemot mina föräldrar som hjälper mig. 95% av alla de där timmarna är helt och hållet deras förtjänst.


Fråga
Kommer du vara med i nått team till vintern?

Svar
Inte som det ut just nu. Jag har pratat med olika team men det har stannat vid det. I grund och botten tror jag det har att göra med att ingen riktigt vågar satsa på mig nu. De flesta anser nog att jag är lite för mycket av ett osäkert kort i och med att jag varit gravid/fått barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.