fredag 27 september 2013

Social träningsvecka.

Det är Fredag, Idol är på TV'n, Tomas sitter och tittar på videor på youtube om hur man klarar olika uppdrag på GTA (....) och jag sitter med halsont och tänker på hur förbannat fin veckan har varit. Inte det att den är slut än, men jag kan säga med säkerhet att de kommande dagarna inte kommer slå de som redan varit.

I Tisdags hade jag inga direkta förhoppningar om att kunna träna. Tomas skulle komma hem från England sent och eftersom mamma hade haft Charlie så mycket under Söndagen ville jag inte be henne om att vara barnvakt. På morgonen styrketränade jag en halvtimme och tänkte att jag skulle få vara glad om det blev mer träning den dagen. Strax efter 10 åkte jag och Charlie till Gislaved för andrafrukost med de bästa mammorna och bebisarna. Den så kallade frukosten drog ut på tiden och när klockan var tre ringde mamma och sa att ett gäng från Gnosjö skulle köra ett 3timmarspass vid fyra och hade undrat om jag ville med. Då fick vi minst sagt fart och på något sätt hann jag både hem, slänga i mig mat, mata Charlie och lämna av honom hos mamma, som trots den långa passningen på Söndagen kunde ta honom, innan fyra.

Brunch med Lina, Sanna, Charlie, Elias och Kian :-)



Jag åkte mot Gnosjö och halvvägs dit mötte jag Thomas Bolmgren och, till min förvåning, Henrik Alm från Team Sysarb. När jag såg att Henrik var med blev jag väldigt glad över det faktum att jag inte tagit trögskidorna ;-) Planen var att köra lugnt i 2 timmar och sedan hårdköra i en timme. De första två timmarna var nog de trevligaste jag någonsin upplevt på ett par rullskidor. Vi åkte myskörde och pratade i 16-18km/h. Efter 1:50 anslöt Torgny och Isak inför den sista timmen som vi skulle ligga på A2. Vi startade hårdköret i Kulltorp, körde mot Anderstorp och fortsatte sen mot Gnosjö. "Mål" var vid Gnosjö kyrka. Jag hängde med ganska bra allihop halvvägs till Anderstorp men sen försvann Henrik och Thomas (ganska väntat). Jag märkte att jag tappade en del uppför och tog igen en del på de flackare partierna.

I Anderstorp började jag närma mig Torgny och Isak och när vi svängde av mot Gnosjö stannade Isak och Torgny plötsligt för en mikrovila. Jag bromsade också in för att kolla så ingen utrustning gått sönder för dem. Sen låg de runt 100 meter bakom mig fram tills dess att vi hade 3KM kvar ungefär. Då började jag höra stavspetsar som närmade sig och på två röda kom mina tävlingshorn fram :-) Jag pressade mig en bit över A3-gräns och lyckades faktiskt komma "i mål" en liten stund före killarna. Henrik och Thomas hade varit framme i ett par minuter när vi kom. Både Torgny och Isak är duktiga skidåkare (Torgny plac 350 i Vasan 2013 och Isak plac 600) så att slå dem på rull gav en stor egoboost. Kanske också en liten hint om att formen och överkroppsstyrkan är på rätt väg :-) Känns som om det hänt väldigt mycket nu sista 1-1,5 månaden. Passet slutade alltså på 3 timmar och 55KM.

Innan vi skiljdes åt bestämde vi ny träningsträff dagen därpå.
Tack till Thomas som var snäll och skjutsade hem mig efter avslutat pass!

På Onsdagen åkte jag till Gnosjö igen för att möta upp Henrik, Isak och Samuel. Sen åkte vi tillsammans till Isaberg där det vankades elghufsintervaller i slalombackarna. 8 x 90 sekunder + 8 x 30 meter blev det och h e l s i k e vilken fin träning. Varför åker jag inte till Isaberg varje vecka? Passet tog bara lite över en timme men det gav så otroligt mycket. Fantastiskt med sparring fick man också av Samuel och Isak. När syran kom och man ville skita i det kunde man försöka ta rygg på dem och pressa sig ytterligare lite till.


Igår hade jag en fruktansvärt stressig dag, vilket säkert bidrog till att jag är lite hängig och fått halsont idag. Jag gick upp vid 06, sprang lite över en timme, styrketränade en halvtimme, kom sedan på att ett par skulle komma och titta på vår lägenhet på kvällen, fick p a n i k, började storstäda, kom sen på att vi skulle på babysim, slängde i mig lite mat och slängde i Charlie i babybjörnen, stressade upp till simhallen, lekte med honom en timme i vattnet, stressade hem, fortsatte städa, slängde i mig mat, stresstakade till Gnosjö på rullskidorna, mötte upp Henrik, Torgny, Isak och Samuel och körde sedan upprävmning + 5x5min backintervaller i Söderbybacken. Puh!

Vill rikta ett stort tack till LGR-gänget + Henrik för några helt fantastiska träningsdagar. Har verkligen vaknat varje morgon som ett barn på julafton och sett fram emot passen. Utöver det har det varit väldigt spännande och roligt att höra lite hur de andra tränar. Har fått mycket ny inspiration, framförallt vad gäller intervaller. Nu blir det tungt att gå tillbaka till vardagen där en är själv på i stort sett varenda pass :-) Ett stort tack även till min fina och fantastiska mamma som ställde upp (som vanligt!) och skjutsade oss ner för Söderbybacken efter intervallerna i Torsdags.

Idag har vi inte gjort mycket vettigt. Varken i tränigsväg eller livsmässigt. Jag kände att något var lurt i kroppen och kring lunch bröt halsontet ut. Tomas har varit jättesjukt  hela veckan så sjukdomens ursprung är känt om en säger så. Känner mig dock inte speciellt sjuk (bara halsont och lite seg i kroppen) så förhoppningsvis går det snart ur kroppen.  Om en skall se det positivt så åker vi (jag, Charlie och mamma) snart till Ramsau så lite påtvingad vila är kanske inte bara dåligt i det här läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.