torsdag 19 juni 2014

Med Salomon i Torsby .

Nu var det ett tag sedan det kontinuerligt uppdaterades här, men som vanligt när man har mycket roligt för sig så blir hemsidan (tyvärr) lidande.. :-)

Jag har nu haft två veckor med riktigt bra träning. Fokus ligger på långa långpass, vilket innebär rullskidpass över 2,5h, löppass över 1,5h och tuffa intervallpass. Intervallpassen blir allt som oftast med löparskor i skogen eller på Thorax Trainern i vardagsrummet. Förra veckan smällde det till rejält när Charlie gått och lagt sig då jag körde 5000-meter Thorax på 21:24 (motstånd 7 på magnetmodellen). Mitt personbästa är 21:11 så helt nöjd är jag inte, men det känns fantastiskt bra att det äntligen går framåt. När jag precis började träna igen efter överträningsvilan körde jag tre test där tiden låg kring 23 minuter... Målet är att ta mig under 21 minuter innan Augusti är slut.

Förutom träning har jag (med väldigt mycket hjälp av mamma, pappa, Tomas, Malin och Rasmus) under helgen som var lyckats bygga en kaningård till Nuss och Blubb på 36 kvadratmeter. De har varit ute 14 timmar per dag från och med Maj och man har verkligen märkt stor skillnad på dem. De är piggare och nöjdare än när de bodde inomhus hela tiden och därför beslutade vi oss för att de skulle få flytta ut på heltid. Eftersom kaniner är duktiga grävare var det ett tidskrävande jobb att gräva ner hela gården 20cm ner i marken men det var det värt :-) Det hindrar ju även rovdjur från att ta sig in till dem.

Charlie tröttnade på kaningårdsbygget och somnade hos Malin inne på Jem & Fix.
Här bor två bortskämda kaniner.

Väldigt oklart om Charlie eller kaninerna var mest nöjd över kaningården.


Efter att ha lagt hela helgen på att bygga kaninboende var det en trött Majken som 04:00 i Måndags morse steg upp för att ta tåget till Jönköping 05:30. I Jönköping mötte jag upp Kalle och sen bar det av mot Torsby för två väldigt intensiva dagar med filminspelning för kommande vinters Salomon-skidor. På grund av att det varit lite halvhemlis har jag inte skrivit om det tidigare, men Salomon kommer inför nästa vinter släppa en skin-skida med stighudar under. Jag har tränat på skidan under hela vintern och är helt förälskad i hur fantastiskt enkel den gjort min träning. Tidigare vintrar har man fått lägga om fäste både en och två gånger på träningarna för att det skall bita ordentligt, men vet ni vad? Inte en enda gång under föregående vinter behövde jag tänka på fäste under träningspassen. Skulle jag staka tog jag ett par blanka skidor och skulle jag använda benen så tog jag Skin-skidorna. Var det blött bet det, var det riktigt kallt bet det, var det isigt bet det och var det nollgradigt och regn bet det. Med tanke på hur mycket jag tycker om skidorna kändes det extra kul att få göra reklam för dem på film för Salomon :-)

Salomon RC Skin!

Första dagen spelade vi in alla pratsekvenser, alltså de delar av filmerna där man står och pratar "med kameran" om produkten. Det var mycket svårare än vad jag hade trott och jag hann bli irriterad på mig själv och min fantastiska förmåga att sluddra på ord både en och två gånger innan vi var klara. På kvällen efter kvällsmaten åkte vi ut och filmade löp-, styrketränings-, och rullskidssekvenser som skall användas i en inspirationsfilm om träning.




Tunnelselfie!






Morgonen därpå blev det ett fint löppass innan vi åt frukost för att sen åka till tunneln och filma åksekvenser. Efter lunch spelade vi in en intervju med mig där jag pratar om skidåkningen och livet som mamma i kombination med livet som aspirerande elitidrottare. Det kändes väldigt avslappnat och härligt. Jag pratade väldigt fritt om hur jag känner för längdskidåkningen och glömde periodvis helt av kameran när jag satt där i gräset och pratade med Elisabeth som ställde frågorna. Robban som var med och filmade gjorde ett grymt jobb och det skall bli fantastiskt kul att se filmerna till hösten!









Inspelningen av intervjun var det sista vi filmade och det firades med 90 minuters stakning i tunneln. Jag som aldrig riktigt varit mycket för tunnelträning blev otroligt överraskad över hur fina förhållanden det var där inne. Jag har bara varit där i Oktober/November när snön är väldigt mjölig och det alltid är fullt av folk så det var en positiv överraskning att spåren var helt perfekta, inte en tillstymmelse till mjölig snö och att man i stort sett hade hela tunneln för sig själv. Jag hade egentligen inte tänkt resa dit i år men nu när det var så fint så kommer jag åka upp om två veckor igen. Då skall fokus ligga på träning och att göra utförliga glidtester på alla mina skidor :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.