tisdag 24 juni 2014

Midsommar och föredrag för Finnvedens Rotaryklubb.

Förra veckan blev en utav de bästa träningsveckorna på väldigt länge där jag för första gången på länge fick många långa och bra distanspass. Dagen efter att jag kom hem från Torsby var jag och Charlie ute och sprang i 1,5 timme på förmiddagen och dagen därpå körde jag ett rejält styrkepass innan vi åkte till Anderstorp för att fira midsommar. Planen var egentligen att köra ett distanspass på Torsdag eftermiddag men jag kände mig sliten efter Torsby och valde att vila för att inte riskera att bli sjuk. På kvällen kring åtta när jag skulle natta Charlie i min säng somnade inte bara Charlie utan jag också. 11 timmar senare vaknade vi, väldigt utvilade och nöjda :-)

Charlie kontrollerar så vi haft OK tempo.


På midsommar blev det däremot full rulle igen. Träning är nått jag tycker är så fantastiskt kul så det känns som om högtidsdagar blir lite extra högtidliga om man tränar mycket på dem.
På midsommarmorgonen stakade jag från Sporda och ut mot Forsheda. Där svängde jag in på Bolmen-runt banan och när jag hade kört i 1:45 vände jag och körde hem igen. Enkelt og greit. 3,5h och 62KM in i träningsdagboken. Efter lunch hos min faster i Järanäs sprang jag i en timme innan det var dags för mer mat. Efter att ha myslöpt i 5:30-tempo en kvart bestämde jag mig för att spontanköra ett test: springa så fort som möjligt utan att gå över på A2-puls. Resultatet blev över förväntan. Från det att jag bestämde mig för att trycka på lite extra höll jag 4:45-tempo utan att lämna A1-zon. Sista kilometern tryckte jag på lite extra och snittade 3:20. Då var jag däremot en bra bit över A1 ;-) På Lördagen blev det ännu ett långt stakpass på 50KM och igår morse sprang jag intervaller i skogen innan jag stakade till Anderstorp från Bolmen.

Bolmen på midsommarafton.

Nöjd efter avslutat stakpass!

Midsommar.

Mitt vackra midsommarbarn.

 Emanuel och Charlie hade en mack ihop.

Idag har jag haft träningsfritt (att kalla det för vilodag vore lögn) och hunnit med en del jobb, ett möte, klippt mig och haft ett av mina föredrag ("2013 - från 90kg och promenader till att staka Vasaloppet") för Finnvedens Rotaryklubb. Det sistnämnda var det klart roligaste med dagen :-) Jag pratade inför klubben för ett par år sedan när jag satsade ihop med Pontus och blev jätteglad när de hörde av sig och ville att jag skulle prata inför dem igen. Då handlade föredraget ganska allmänt om långlopp, längdskidor och vår satsning. Idag pratar jag mer om träningen under graviditeten, hur det var att försöka komma tillbaka, hur jag levde det där första halvåret med Charlie, hur det var att träna när man knappt sov. Andra delen av föredraget handlar om säsongen som var. Om att aldrig hinna vila och vara konstant skadad. Om överträningen och hur jag blev frisk från den.

Tusen tack till alla trevliga människor som jag träffade i Bredaryd och för alla spännande frågor jag fick efter föredraget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.