torsdag 30 oktober 2014

Etixx Sports Nutrition

Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig trodde att jag skulle bli en av de här som går omkring med pulver, bars, gels och andra olika kosttillskott. Inte för att jag har något emot kosttillskott, tvärtom. Jag tycker det är fantastiskt och har alltid varit positiv till det. Men fram tills för ett halvår sedan var det ytterst sällan som jag faktiskt använde mig av några kosttillskott. Många är gångerna som jag läst att man hittat något nytt förbjudet ämne i produkter som vem som helst kunde köpa från olika leverantörer. Det har alltid känts otroligt otryggt och marknaden känns väldigt okontrollerad. OM jag skulle åka på något dopingtest så vill jag inte åka dit på att ett företag inte skött sig och gjort hemläxan kring vad man får stoppa i sig (alternativt vetat om det men skitit i att det är dopingklassat).


Men så fick jag ett mail i början på sommaren från Mikael på Etixx. Etixx är ett företag som än så länge är relativt okänt i Sverige men som däremot är ett välkänt och välanvänt märke inom bla cykling där man till och med har ett eget cykelteam.

Ett par veckor efter att jag fått det där mailet satt Mikael och hans kollega Tomas i mitt vardagsrum och gav mig en mini-utbildning kring produkterna och vad Etixx Sports Nutrition står för. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blev grymt imponerad. De förklarade hur de binder ämnen med andra ämnen för att underlätta för kroppen att ta upp det som finns i produkten. De ritade grafer över hur man byggt upp gel'erna för att man skall få en långsiktig effekt och inte behöva ta en gel i kvarten för att bibehålla effekten som man måste mer flera andra gels som idag finns på marknaden. Och det här med att de kanske skulle kunna innehålla förbjudna ämnen? Det behöver ingen oroa sig för.


Innan produkterna frisläpps för marknaden analyseras varje producerad batch av ett oberoende testinstitut för att säkerställa att produkterna inte innehåller någon av de förbjudna substanserna på WADA’s (World Anti-Doping Agency)lista. Utöver det testas produkterna mot ytterligare 160 substanser som kan komma att bli förbjudna i framtiden. Det här är Etixx helt unika med. Inget företag som säljer eller tillverkar kosttillskott gör så utförliga produkttester som Etixx. Det vittnar det faktum att produkterna bara säljs via apoteket om.


Såhär skriver Apoteket själva om sina produktkrav:
"Vi på Apoteket ställer mycket höga krav på de produkter vi säljer. (Orimligt höga, tycker vissa leverantörer!) Det gör vi av en enda anledning: För att du ska kunna känna dig trygg med det du handlar hos oss. Du ska kunna vara säker på att de produkter du handlar är av bästa möjliga kvalitet, inte påverkar miljön mer än nödvändigt och är producerade på ett etiskt försvarbart sätt. De kriterierna har alltid varit grundläggande för oss, och vår ambition är att vara ett ledande företag inom hållbar utveckling. Alla egenvårdsprodukter genomgår en kvalitetskontroll i 6 olika steg innan de tas in i sortimentet."
Här kan du läsa mer om apotekets kontroller.


Efter mötet med Mikael och Tomas fick jag diverse produkter för att testa mig fram. Om jag trivdes med produkterna och om de funkade för mig så skulle vi höras för ett eventuellt samarbete. Kort därpå reste jag på läger i Norge. Planen var att fokusera på långdistanslöpning i kuperad terräng. Passen skulle ligga på 3-5 timmar. En bättre chans för att verkligen testa varenda liten produkt finns nog inte.

Det var rena rama julafton när Mikael och Tomas kom på besök!

Jag packade med mig vitamintillskott, magnesiumtabletter, mängder med bars i olika smaker, återhämtingsdrycker, carboloaders och gels både tänka för träning och tävling. I två veckor testade jag sen alltihop innan, under och efter varenda pass. Och jag är så jäkla nöjd med produkterna. Jag minns flera långpass där jag sprang i fem timmar utan att vara energitom när jag kom hem. När jag började känna en energidipp tog jag en gel och sen gick det utmärkt att hålla på 1,5-2 timmar till. Jag har rest till Grindageim varje sommar sen jag var liten. Sprungit kring på berg sen jag var 15. Men aldrig har jag orkat så många långa pass och aldrig har jag orkat ta mig upp på så många toppar under ett och samma pass som jag ibland gjorde. Är helt övertygad om att produkterna från Etixx har en del i det.











Sen några veckor tillbaka kan man köpa Etixx produkter i några utvalda Apotek samt här på Apotekets webshop. Produkterna är uppdelade i katergorier för när de skall användas (före, under, efter och support) så det är lätt att hitta de produkter man vill ha. Just nu kan man köpa ett startpaket där du får 1st Etixx energy bar, 1st Etixx Isotonic (sportdryck att använda före och under träning), 1st Etixx Energy Gel-Ginseng,Vitamin C & Caffeine, 1st  Etixx Recovery Bar och 1st Etixx Recovery Shake. Det här minipaketet innehåller produkter ur kategorierna "före", "under" och "efter". Just nu har Apoteket ett erbjudande där du kan köpa paketet för 119:-. Klicka här för att komma direkt till sidan med startpaketet och klicka här om du vill komma till sidan där alla Etixx produkter som finns att köpa på Apoteket står med.

Startpaketet som finns på Apotekets webshop för 119;-

I dagsläget finns inte hela sortimentet att köpa utan det kommer fyllas på med nya spännande produkter kontinuerligt under hösten. För att få mer information om när produkter släpps och annat smått och gott kan ni med fördel följa @EtixxSverige på Instagram. Jag skall även tipsa om när mina favoriter släpps framöver. En av dem har förresten redan släppts.. Det är något som jag tycker alla konditionsnördar som jagar PB'n skall kolla in är Etixx Beta Alanine. Jag har själv testat inför ett par tävlingar i sommar och kan bara säga att det är precis lika häftigt och otroligt som det låter.. ;-)

3 kommentarer:

  1. Jag vet att du tycker det är kul med sponsorer, men nu tycker jag du har gått för långt. Att helt okritiskt flasha sponorerna i ett inlägg känns inte seriöst. Jag tycker annars att din blogg är bra o läsvärd men detta bettende gör att jag nu ledsnat på att följa din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag skriver ett nytt avtal med en sponsor skriver jag alltid ett inlägg om företaget, vad företaget sysslar med och vad jag upplever som positivt med deras sätt att arbeta på. Det är något jag gjort i flera år och alltså inget nytt. Så det här med att det nu "gått för långt" tycker jag blir löjligt. Då skulle du liksom tröttnat på min blogg redan 2010 när jag fick min första sponsor.
      Vad du menar med okritisk vet jag heller inte. Jag har haft flertalet möten med Etixx & därigenom en utbildning kring produkterna. Det är inte så att jag sitter här och hittar på lite saker som låter fint och bra. Det jag skriver skriver jag av egen erfarenhet och kunskap.
      Kanske är det så att du tycker Etixx verkar lite för bra för att vara sant och därför blir din reaktion att jag är okritisk. Etixx är ganska nytt i Sverige men jag tror att många relativt snart kommer förstå storheten med dem.

      Radera
  2. Ja, "anonym" har nog inga egna sponsorer eller någon aning om vad sponsorarbete innebär, det är ett som är säkert! Företag sponsrar väl av en anledning? För att man vill synas och få nått tillbaka! Finns inte många företag som ger bort pengar för att det är "kul med sponsring" ;-) Nej fortsätt som du gör Majken, det här var ett grymt inlägg med massor av härliga bilder! Kul med lite annat än enervit och vitargo på svenska marknaden!!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.