fredag 6 mars 2015

StafettVasan 2015

Idag körde jag StafettVasan för Lag Amer Sport. Det var första, men förhoppningsvis inte sista, gången. Vilket fantastiskt roligt arrangemang! 

Jag mötte upp några av lagmedlemmarna i starten, fick mitt startnummer och sen satte jag och Markus, som skulle köra andrasträckan för Lag Outnorth, oss på bussen mot Mångsbodarna. Där tog vi det lugnt ett tag och när åkarna på förstasträckan passerade Smågan tog jag av mig överdragskläderna och började värma lite smått. Redan då var det riktigt varmt (+4-+5) och beslutet att köra utan underställ kändes väldigt rätt.

Vid 10:12 kom Johan in i kontrollen och jag fick köra iväg. Jag har kört mycket mängd de senaste tre dagarna (12h) och var ganska sliten på morgonen. Liite riskabelt men samtidigt ett perfekt tillfälle att se hur min kropp reagerar på tävling utan att ha vilat innan. Svaret på det är: förvånansvärt bra. Jag var lite seg i låren i början, speciellt när jag satt i fartställning i backarna precis efter Mångsbodarna. Då kändes det verkligen att benen hade jobbat på mycket de senaste dagarna. Men sen blev det ganska snabbt mycket bättre och jag var otroligt snabbstartad jämfört med i tex HalvVasan där jag vilat i två dagar innan och var sjukt seg i starten. Stakningen var helt opåverkad av mängdträningen och så fort det kom ett stakparti återhämtade jag mig väldigt snabbt.

Ner till Risberg gick det ganska snabbt, sen blev det tyngre. Sträckan Risberg-Evertsberg är ganska kuperad och jag fick bita i rejält i diagonalåkningen och försöka fokusera på att det inte var långt kvar. Det var otroligt nära att jag stumnade totalt.

Efter en timme och en kvart passerade jag "målet" i Evertsberg och kunde växla över till Karl Johan som körde tredjesträckan. Och så var det slut, fast ändå inte.. :-) Jag är jättenöjd med min sträcka, framförallt att jag klarade av att åka så fort trots all mängdträning. Formen tar sig sakta men säkert och kan jag bara hålla i det här nu och hålla mig från förskolesjukdomar kan Årefjällsloppet bli riktigt bra för min del.

Pappa, Klas och Malin stod och väntade på mig vid målgång och när jag hämtat min påse med överdragskläder och tryckt i mig en Etixx recoveryshake som jag förberett i ryggsäcken drog vi oss hemåt igen. Sen blev det kaffe med Kalle och Elisabeth i solen innan jag avslutade dagen med ett helt magiskt distanspass på myrarna. Klarblå himmel och strålande solsken :-)


StafettVasan 2015 - sträcka 2 (Mångsbodarna - Evertsberg)
Sträcka: 24,02KM
Tid: 01:15:10
Snitthastighet: 19,16km/h / 3:08min/km
Maxhastighet: 51km/h
Snabbaste kilometer: 1:55min


StafettVasan

Kaffe i solen.

Eftermiddagspass på myrarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.