torsdag 24 november 2011

SkiErg, Friskis & Pölder .

Igår hade jag och mitt hjärta en fantastisk dag tillsammans. Efter att vi hade varit på Pölder och hämtat Madshus-stavar till skejt samt ett par skejt-pjäxor (ja, jag skall bli skejtare också!) åkte vi till Vetlanda och Friskis & Svettis. Och jag har lite information att delge: Jag älskar Friskis i Vetlanda. Det var precis som ett gym skall vara, de hade alla typer av maskiner, alla typer av fria vikter, det var otroligt fräscht, rent, snyggt, trevlig personal.  Och framför allt: luftkonditonering. Efter att ha gymmat i luft a la bastu i Anderstorp i 3 år var det otroligt befriande att faktiskt kunna andas när man gymmade. Sist jag gymmade här i Anderstorp kunde jag inte bara torka av ett tjock lager damm från flera maskiner, jag fick också besök av tre silverfiskar när jag duschade..
Att jämföra Friskis i Vetlanda med Hälsolyftet i Anderstorp är lite som at jämföra Las Vegas och Bagdad.

Så nu tänker jag investera i ett nytt gymkort på fantastiska Friskis och försöka lägga det mesta av styrketräningen där.

Väl på Friskis lade jag snabbt beslag på SkiErg'en och stod där en bra stund. Först en lång uppvärmning med ganska lätt motstånd (ses i början av filmen nedan) och senare 20 minuter med motstånd 10.



Ni som kikar in här frekvent vet väl att Tomas följer med på mina pass ibland, först och främst långa lugna rullskidpass. Nu har han skrivit lite om längdskidåkningen på sin hemsida! Ni kan läsa det här :-)

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för tipset i bloggen! kollade runt lite, men hittade inte var jag kunde köpa de rullskidorna! Pölder fanns de inte på, tyvärr. Hur mycket kostar de ungerfär?

    Mvh Anna

    SvaraRadera
  2. Så vad tyckte du om Maskinen? :)

    Och hej jag igen med hundra frågor, eller åtminstone ungefär 3.

    Fick ju ett jättebra mail i våras om hur du gymmar/tränar som jag ska titta mycket på nu när jag vill börja 'ordentligt' (även om jag förstås börjar lättare och tar det lite lugnare).

    Tänkte fråga om uppvärming, står tid och så men.. vad är en bra uppvärmning egentligen?
    Vill ju inte göra fel och få ont i onödan och du vet ju vad du sysslar med :)

    Sen, som sista, du råkar inte ha några roliga intervalltips på lager?
    Det blir väl rodd/skiErg/motionscykel mest.

    Svara gärna på mailen när du har tid och lust och hoppas jag inte svamlar alltför mycket!
    <3

    SvaraRadera
  3. Hittade hit efter att du svarat på ett tweet jag slängde ut i luften...

    Tränar själv SkiErg på gymmet inför Vasaloppet, men har funderat av och an på hur rörelsen bör se ut för att likna de "riktiga" stavtagen på bästa sätt. Får tacka så mycket får videoklippet! Bra med input så man som glad motionär kan förbättra sin usla teknik.

    Lycka till i långloppscupen!

    SvaraRadera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.