onsdag 18 april 2012

Uppbyggnaden fortsätter .

Igår var jag på gymmet här i Anderstorp igen.
Har inte varit på Friskis i Vetlanda på ett bra tag och saknar verkligen alla de fria vikterna, de roliga maskinerna, och kanske först och främst det att kunna andas när man styrketränar..
Sen de bygde om simhallen över gymmet och det blev fel på konditioneringen är det ju ett känt faktum att man inte behöver göra mer än att stå still på Hälsolyftet i Anderstorp innan man börjar svettas...

Jag har börjat gå över mer och mer till att använda vikter när jag styrketränar igen. I början efter att jag blivit frisk jobbade jag mycket med den egna kroppen, det räckte gott och väl för att både bli trött, få träningsvärk och känna sig svag och lite sådär världssämst. Nu har jag börjat med vikterna igen och blir inte fullt lika trött, får inte lika mycket träningsvärk, men känner mig fortfarande rätt kass.
Styrketräningen är helt klart den del av träningen som har varit värst att köra efter att jag blev frisk. Pulsträningen (förrutom intervallerna som jag fortfarande inte har vågat mig på att köra i rena fomer) har varit förhållandevis lätt att komma tillbaka till. Styrketräningen har tagit tid och är fortfarande inte okej. Jag tar fortfarande 5-10kg mindre än vad jag brukade göra.

Och på en sånn sak som chins, där jag klarade 14 godkända veckan innan Vasan, har jag gått till att knappt få till 5. Det kommer ju komma tillbaka, men det är nedslående att tappa så mycket.

Nu när jag bygger upp styrkan i musklerna såhär efter en lång sjukdomsperiod så kör jag mycket med "dropp av vikter", vilket jag tycker fungerar jättebra. Det innebär att man börjar på en vikt och sen sänker vikten på maskinen hela tiden. På benpress till exempel, där började jag på 140kg och droppade ända ner till 60kg, med 7kg's dropp i varje steg ungefär. Alltså: Jag inleder på 140kg, kör 10 repetitioner, sänker med 7kg, kör 10 till och så vidare. När man till sist kommer till de lätta vikterna är det ändå jobbigt eftersom man började på tyngre samt har kört så många! Det är också ett bra sätt att få till många repetitioner utan att styrketräningen skall bli tråkig.

strech, minst lika viktig som träningen.

Idag fick jag en ny hjälm från Atlas! En vit Octopus :-)

5 kommentarer:

  1. Vad menar med intervallträning i rena former??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Jag menade att jag inte har kört något rent intervallpass än, utan bara har "integrerat" några enstaka intervaller i slutet på A1 pass =)

      Radera
  2. Är lite nyfiken på mobbningen som du utstod i dina yngre år. många idrottare som upplevt liknande säger att det stärkt dem i sitt idrottande, hur ser du på det?
    Mvh
    David

    SvaraRadera
  3. Herregud va stark du var/är! :) Det är ju bara för nedslående hur mycket man tappar på så kort tid. Inte för att jag på något sätt gläds åt att det händer flera, men det är ändå lite skönt att läsa om det från dig så man känner sig lite mer normal. Ja, du fattar vad jag menar hoppas jag. :)

    Himla smart med dropp-set, det ska jag definitivt testa vid tillfälle. Bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Malin! =) Ja, det är riktigt tråkigt att tappa, men som tur är går det fort att komma tillbaka om man har en bra grundkondition.

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.