tisdag 29 maj 2012

Team XCS Power - "Run for speedway future"

Nu får jag äntligen berätta om den här sponsorlöpningen! =)

Jag har hållt till på Vetlanda Motorstadion varenda sommar sedan 2006. Jag var där en gång och testade på sportfotografi och sen var jag fast, det är helt fantastiskt roligt. Ända sedan jag började där ute har jag alltid blivit så enormt välbemött från alla i och runt klubben, vilket är långt ifrån en självklarhet som sportfotograf.

Det senaste året har jag funderat på att det vore kul att kunna göra något som tack för detta. Och eftersom ungdomssatsningar och ungdomssektioner är något jag brinner för ledde detta tillslut till idén bakom "Run for speedway future". Dessutom är både jag och Pontus motorsportintresserade, Pontus som till exempel tidigare varit aktiv på cross.

I Anderstorp har den lokala simklubben varje år ett Lucia-sim, där simmare i klubben simmar så många längder de kan på en viss tid. Till detta evenemang har man sponsorer som skänker en viss summa pengar per simmad längd, och pengarna går till klubben. Man kan väl rent ut sagt säga att jag snodde den här idén rakt av, med den skillnad att simkläder byts ut mot löparskor och bassängen mot Vetlanda Motorstadion =) Tanken är som så att jag och Pontus (Team XCS Power) skall springa runt på banan under en viss tid. Till detta har vi sponsorer som ger pengar per löpt varv, pengar som oavkortat går till ungdomssektionen i Elit Vetlanda.

Vi själva tar ingen del av de inlöpta pengarna utan för vår del handlar det här om ren välgörenhet, att få ett tufft träningspass, samt att förhoppningsvis kunna ge våra huvudsponsorer viss mediauppmärksamhet.

Vi kommer också som en kul grejj göra så att jag springer i rött/blått och Pontus springer i vitt/gult, som är de fyra färger som förarna har på hjälmarna under matcher. Grundidén var att detta skulle genomföras på rullskidor men med tanke på banpreparation skulle vi antagligen vara för mycket i vägen för traktorer och vattenbil. Med löparskorna på blir det lättare att bara springa in på innerplan så vi inte är i vägen.

Jag kommer springa i 3 timmar och Pontus i 2. Det här beror väl till största del på att Pontus hellre springer kortare och snabbare, medan jag hellre springer lite långsammare men lite längre tidsmässigt. Dessutom är mina ben vana vid längre löpningar, något som Pontus inte riktigt är. Och ingen av oss i teamet var sugen på att skicka ut någon och riskera överbelastning eller eventuella skador, därav springer vi olika länge =)

Vi hoppas att så många som möjligt väljer att spendera nationaldagen i Vetlanda och hejjar fram både 80cc-förare och 500cc-förare (och oss:-)) ute vid motorstadion!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Roligt att du tycker det Becca! =) Vi har varit skitnervösa över att folk skall tycka det är larvigt eller dumt =)

      Radera

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.