måndag 6 oktober 2014

Vetlandarullen 2014

Äntligen. Om man bortser från tiden då jag var gravid så har September 2014 varit den månad då jag tränat minst på 10 år. 5 pass totalt under en hel månad och ungefär så mycket panik och ångest som det går att få på grund av träningsbrist.

Därför var det så skönt att äntligen få flåsa lite igen! Igår gick nämligen den första upplagan av Vetlandarullen av stapeln i ett strålande vackert, varmt och soligt Vetlanda. Starten gick vid Norrgårdshallen och jag var på plats en dryg timme innan för att hinna åka igenom banan ett par gånger. Tävlingen skulle bli min första fysiska aktivitet på 3 veckor så jag ville även vara i god tid för att testa lite farthöjningar för att se om kroppen överhuvudtaget skulle orka med någon tävling.

Banan var 3KM lång och gick runt Kvarndammen. Den var ganska flack men ändå väldigt rolig med en hel del tvära kurvor, några uppförsbackar, lite motlut och dylikt. Vad som var allra roligast var att man åkte nära centrum, så det var lite folk utmed banan som hejade. Det hör ju inte direkt till vanligheterna på övriga rullskidlopp jag kört om man säger så :-)

När starten gick försöke jag hänga på herrarna och jag lyckades väl ligga längst bak i suget i omkring en kilometer innan jag kände att tempot var alldeles för högt för någon som inte tränat ordenligt på så länge. När jag tittade mig bakåt såg jag inte heller den andra damen i min klass vilket blev ytterligare en anledning att lugna sig lite.

När jag väl släppt herrarna blev det mest en ensam kamp mot målet. Allteftersom hittade jag på lite mål för att inte helt tappa stinget; först att inte bli varvad av herrarna förrän halva loppet gått (2 av 4 varv). När jag lyckats med det så var målet att inte bli varvad förrän på sista varvet, och när jag väl påbörjade mitt sista varv utan att ha blivit varvad blev målet att inte bli varvad alls.

Efter målgång fanns saft, jag fick medalj och sen kom Charlie framspringandes för att ge mamma en kram :-) Efter ett par minuter kom herrsegraren Emil Folkesson i mål en halv minut före tvåan och trean.

Vetlandarullen var ett otroligt trevligt arrangemang som jag hoppas Hvetlanda SK fortsätter med. Trevlig bana, väldigt trevliga människor som var inblandade i tävlingen, bra arrangerat, roligt att få BÅDE medalj och pris. Positivt också att damdistansen inte var så mycket kortare än herrdistansen. På vissa rullskidtävlingar är damdistansen halva herrarnas distans, men här körde herrarna 15KM och damerna 12KM. Det kändes helt okej, även om jag gärna kör så långt som möjligt.. ;-)

Det enda tråkiga var väl att ingen lokalpress var där för att rapportera om det. Arrangemanget var såpass bra och fint att det hade förtjänat lite publicitet. Det hade ju dessutom varit kul med lite mer skidnyheter här i där det i övrigt bara är speedway och bandy som gäller.

Vetlandarullen 2014
Distans: 12,25KM (4 varv på en 3KM-bana)
Tid: 37:06
Snittempo: 3:02min/km
Placering: 1a i D21-D40
Snittpuls: 177
Maxpuls: 187




Jag fick finnummret!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Kommentarer om något annat än vad som kan tänkas vara relevant för inlägget ovan eller påhopp raderas.